Genom kampanjen ”Don’t just share, care” uppmuntrar SodaStream tillsammans med Randi Zuckerberg människor att inte bara dela sin oro för planeten på sociala medier utan omvandla den till verkliga handlingar.
Varumärket leder vägen med att offentliggöra sina egna åtaganden som bland annat inkluderar att minska produktionen av antalet engångsplastflaskor med 78 miljarder fram till 2025.
I samband med Earth Day lanserar SodaStream i dag kampanjen ”Don’t just share, care” tillsammans med Randi Zuckerberg. I den humoristiska kampanjvideon uppmanar Randi Zuckerberg människor att inte bara bry sig om miljöfrågor digitalt på sociala medier utan också vidta åtgärder i verkliga livet. I slutet av videon introducerar Zuckerberg en hållbar plattform på vilken företaget publicerat sina egna åtaganden för miljön som finns att ta del av på SodaStream.se.
Åtar sig att undvika plastavfall
SodaStreams återanvändbara flaskor erbjuder ett alternativ till plastflaskor för engångsbruk. Enligt varumärkets prognos kommer företaget att kunna bidra till att minska produktionen av antalet engångsplastflaskor i världen med närmare 78 miljarder fram till 2025. Detta är hela 11 miljarder mer än det mål som förra året tillkännagavs.
Från och med slutet av året kommer SodaStream dessutom att byta material på flaskor innehållande smaker, från plast till metall eller annat mer hållbart material. Detta åtagande innebär att ytterligare 200 miljoner engångsplastflaskor undviks fram till 2025.
Varumärket meddelar även att de just nu för första gången utvecklar kolsyremaskiner producerade av återvunnet eller växtbaserat material. På detta sätt tar SodaStream sitt engagemang för planeten till sin huvudkategori, något som gör hela varumärkets portfölj grönare.
– Våra kolsyremaskiner är hållbara i grunden, varje SodaStream-användare undviker upp till tusentals engångsplastflaskor. Vi tar nu våra åtaganden steget längre genom att introducera kolsyremaskiner tillverkade av hållbara material, säger Eyal Shohat, SodaStream Global CEO.
En färsk undersökning genomförd av varumärket visar att 84 procent av SodaStream- användarna har minskat sin konsumtion av engångsplastflaskor. Närmare 80 procent uppgav dessutom att de blivit med miljömedvetna.
Minska koldioxidavtrycket
SodaStreams mål är att 10 procent av den globala anläggningens totala energibehov ska tillgodoses med hjälp av solenergi 2022. Vilket är en femfaldig ökning från 2020. Genom dessa investeringar bidrar SodaStream till PepsiCos mål att övergå till 100 procent förnybar energi för företagsägda verksamheter globalt 2030. Dessutom har PepsiCo förbundit sig att uppnå netto- nollutsläpp till 2040, ett decennium tidigare än vad som krävs enligt Parisavtalet.
SodaStreams Spirit Starter Kit och Duo Starter Kit har certifierats av Carbon Trust som visar på varumärkets fortsatta engagemang för miljö och hållbarhet. Certifieringen har gjort det möjligt för SodaStream att identifiera viktiga områden i sina produkters värdekedja där det är möjligt att vidta åtgärder och på så sätt minska sitt totala koldioxidavtryck.
Övriga företagsåtgärder
I samband med Earth Day kommer SodaStream Nordics i samarbete med den ideella organisationen Håll Sverige Rent att arrangera en lokal skräpplockardag för de anställda. Företaget kommer även att plantera ett träd för samtliga anställda via välgörenhetsorganisationen One Tree Planted. Utöver detta stödjer SodaStream Nordics UNICEFs projekt för hållbart entreprenörskap.
SodaStream samarbetar också med PangeaSeed Foundation, en havsbevarande ideell organisation, genom en donation till stiftelsens miljöutbildnings- och medvetenhetsinsatser.