Nya typer av taxiappar som Uber och Bolt blir allt mer populära runt om i världen och även i Sverige.
En analys från analysprogramvaruföretaget FICO visar att dessa tjänster kan kopplas till fyra gånger fler betalningsbedrägerier än traditionella taxileverantörer i Europa.
Med taxiappar som Uber och Bolt kan konsumenter beställa och betala för sina resor direkt i apparna, vilket gör att man slipper hantera kontanter eller kreditkort i taxin. Men en ny genomgång från FICO gällande historisk betalningsdata fram till 2018, visar att de nya tjänsterna kan kopplas till högre nivåer av betalningsbedrägerier än traditionella taxitjänster.
Testmiljö för stulna betalkort
Genom att använda stora mängder data från FICO Falcon Intelligence Network och sen processa denna via FICO Falcon Fraud Platform, har FICO kunnat jämföra hur nya taxiappar påverkat mönstren för transaktioner och bedrägerier. Den senast tillgängliga datan är från 2018 och visar att nya taxiappar i Europa står för fyra gånger fler bedrägerier än traditionella taxis under samma period.
“Vår data visar att betalningsprocesen i dessa appar, där det fysiska betalkortet inte behövs, blivit populär bland bedragare,” säger Scott Zoldi, analyschef på FICO. “Bedragare använder dessa appar som en testmiljö för stulna betalkortsnummer, som laddas in i apparna för att olovligt betala för resorna.”
Ny Teknik hjälper
FICO hjälper branschen att bekämpa den här typen av bedrägerier genom att använda ny teknik som är bättre på att upptäcka bedrägerier där det fysiska kort inte används. Med innovativ AI och maskininlärningsteknik som monitorerar kordinnehavares betalningsmönster kan FICO maximera antalet upptäckta fall och minimera förluster.
“I takt med att dessa nya taxiappar blir ännu mer populära i Sverige och på andra ställen behöver vi säkerställa att bästa möjliga teknik används för att stoppa dessa nya typer av bedrägerier,” säger Scott Zoldi. ”Vi kommer fortsätta att monitorera data och införa ny teknik som fångar dessa bedragare snabbare än tidigare.”