FICO, ledande inom analys och beslutsstöd, lanserar två nya AI-baserade lösningar för att bekämpa bedrägerier.
Den ena, FICO Identity proofing, innebär att kunder verifierar sin identitet genom att ta en selfie, ett fotografiskt självporträtt, tillsammans med sitt godkända ID-kort. På några sekunder verifierar lösningen äktheten på ID-kortet samtidigt som en AI-baserad biometrisk analys används för att analysera både selfiebilden och processen när själva bilden tas med kameran, för att bekräfta att allt gått rätt till och identiteten kan säkerställas.
Den andra lösningen, FICO Authentication Suite, använder biometriska och beteendebaserade faktorer för att analysera allt från hur användaren skriver in uppgifterna på tangentbordet till hur själva enheten som används beter sig under autentiseringsprocessen, för att verifiera identiteten på kunden. För att erbjuda kunder en smidig process, används också maskininlärning för att avgöra om bedrägeri misstänks och ärendet ska eskaleras.
De båda lösningarna har utvecklats av EZMCOM som numera blivit en del av FICO. Målet är att erbjuda en plattform som skapar förtroende kring digitala identiteter genom lättanvända säkerhetslösningar som följer kunden genom hela livscykeln, från introduktionen av nya kunder till elektronisk hantering av ”känn din kund”-processer och att säkra den autentisering som krävs av regelverket PSD2. Lösningarna kompletterar på ett bra sätt FICOs plattform för att hantera risk och optimera kundinteraktioner genom hela livscykeln.
För organisationer som redan använder FICO Falcon Fraud Manager blir dessa lösningar ett bra komplement. EZMCOMs lösningar används sedan tidigare av över 60 miljoner bankkunder världen över.
“I takt med att våra kunder stärker sina digitala erbjudanden, efterfrågas mer sofistikerade lösningar för identifiering och autentisering, som kompletterar våra lösningar inom bedrägeribekämpning, regelefterlevnad och kundinteraktioner,” säger Claus Moldt, CTO på FICO. ”Biometrisk- och beteendebaserade autentisering håller på att utvecklas till den gyllene standarden inom arbetet för att motverka identitetsbedrägerier och skapa ett gott skydd samtidigt som processen hålls smidig för kunder. På det här sättet kan vi erbjuda våra kunder en sömlös approach för autentisering och introduktion av nya kunder via digitala kanaler, mobila enheter, servrar och datorer.”