Drar in nya kunder genom gratis släpvagnsutlåning
Delningsekonomiska tjänster har fått ett rejält uppsving de senaste åren och ett företag som lyckats förenkla privata transporter genom just delning är Freetrailer. Konceptet, som innebär gratis släpvagnar till slutkonsumenten och exponering och goodwill för butiker, har visat sig vara framgångsrikt.
I Danmark är Freetrailer marknadsledande och nu storsatsar företaget i Sverige. En framgångssaga är Sängjätten, som tillhandahåller 60 vagnar runt om i landet och nu ökar med ytterligare 12 stycken.
Skiftet från att äga själv till att dela nyttjandet av produkter och tjänster har blivit allt mer påtaglig under det senaste decenniet. En produkt som lämpar sig bra att dela snarare än äga är släpvagnar. Det visar framgången av Freetrailers affärsmodell som är ett reklamfinansierat delningskoncept.
Modellen är enkel – kostnadsfri utlåning av släpvagnar till slutkonsumenten, finanserat av detaljister som genom att bli samarbetsspartner får exponeringsyta, fler kundbesök och erbjuder ett mervärde till sina kunder genom gratis släputlåning.
– Vi ville tillgängliggöra transporter med visionen att ingen ska behöva äga ett släp. Affärsmodellen resulterar i högt mervärde för alla parner, vilket vi kallar en win-win-winsituation. Sängjätten är ett lysande exempel på en stark partner som haft rullande släp på vägarna med synliga budskap hela 2 100 gånger bara under 2018, säger Johan Wijkander, Nordic Area Manager på Freetrailer.
Sängjätten har på kort tid blivit en populär samarbetspartner till Freetrailer och växer i hög takt med både nya butiker och släpvagnar.
Samarbetet inleddes förra våren och i dagsläget erbjuds 60 släpvagnar fördelat på 21 butiker. Under 2018 har Sängjätten redan öppnat fem butiker och utökat med 18 släpvagnar. Nu fortsätter butikskedjan att växa med ytterligare 15 släp från Freetrailer fördelat på fyra nya butiker som öppnar under Q2. Då lånet av vagnarna inte innebär köptvång i butikerna driver utlåningen potentiella kunder till butiken samtidigt som Sängjättens budskap aktivt rullar på vägarna där konsumenterna kör.
– För oss är det kombinationen av mervärdet vi erbjuder kunder i butikerna och exponeringen vi får på vägarna som har gjort samarbetet väldigt gynnsamt för Sängjätten. Vi sålde av våra egna släp snabbt efter att vi insåg hur lönsamt Freetrailer var. Det har resulterat i den mest prisvärda marknadsföring vi har investerat i, vilket gör det spännande att utöka med nya släp runt om i landet, säger Jasper Sundh, VD på Sängjätten.