Nya försäljningsrekord för onlinehandeln när miljontals svenskar vänder sig till onlinebutikerna under den stora reaveckan Black week för att handla både till sig själv och andra.
Black Friday, som fortfarande är den enskilt största dagen, förväntas bli den största shoppingdagen någonsin för onlinehandeln.
Klarna, som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av köpen inom svensk e-handel, rapporterar kraftiga ökningar för näthandeln under de första dagarna av Black week. Försäljningen har hittills ökat med 67% jämfört med fjolåret, 70% under måndagen och 64% under tisdagen.
Seniorerna har fördubblat sin onlineshopping
Särskilt seniorerna har fyndat mer jämfört med fjolåret. Onlineköpen har mer än fördubblats (+102%) bland de som är 66 år eller äldre.
Många passar på att fynda julklappar – mest populärt med elektroniska produkter
Statistiken från Klarnas betalningslösningar visar att veckans mest populära produktkategorier hittills är elektronik, barnprodukter samt smycken och accessoarer. Det är varukategorierna som har ökat mest jämfört med en genomsnittlig dag under året, och där det finns många attraktiva julklappar för både stora och små.
Klarna genomförde nyligen en undersökning i samarbete med Cint som visade att 9 av 10 (87%) av de som planerade att handla på Black Friday även planerade att köpa julklappar under denna vecka. Det var ungefär lika många (89%) som förväntade sig att kunna handla varorna de ändå tänkt köpa till ett billigare pris under Black Friday.
– Nu flyger julklapparna av lagerhyllorna hos onlinebutikerna. Den stora reaveckan Black week har tydligt blivit synonym med julhandel för många svenskar, och det syns i vår försäljningsstatistik. Veckan har rivstartat för näthandeln, och med tanke på att det är löningsdag idag och Black Friday fortfarande är den enskilt största shoppingdagen är det sannolikt att trycket kommer att öka ytterligare hos nätbutikerna, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.