Apotea.se, Sveriges största nätapotek, gjorde ett nytt rekordår 2018.
Försäljningen ökade med 35 procent till drygt 2 miljarder kronor.
”År 2018 var ett spännande år för Apotea. Under våren flyttade vi in i vårt nya klimatsmarta logistikcenter. De nya lokalerna är en förutsättning för att vi ska kunna utvecklas och de bidrog till att 2018 blev ett nytt rekordår”, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.
Enligt de preliminära siffrorna passerade försäljningen för första gången två miljarder kronor. Genom det nya logistikcentret har kapaciteten ökat avsevärt och antalet levererade paket ökade med hela 33 procent till över 6 miljoner paket. Årets försäljningstopp inträffade under ”Black Friday” i november då Apotea sålde för över 50 miljoner kronor på bara fyra dagar.
Tillsammans med medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners samlades det under året in 6,2 miljoner kronor till SOS Barnbyars- och Världsnaturfonden WWF:s verksamheter. Även det var nytt rekord.
”Jag vill tacka alla som har bidragit. Pengarna gör stor skillnad i SOS Barnbyars- och WWF:s viktiga arbete”, säger Pär Svärdson.
Under året mottog Apotea flera utmärkelser. Prisjämförelsesajten Prisjakts användare utsåg Apotea till Årets Nätbutik, för femte året i rad, och PriceRunner utsåg Apotea till Årets e-mästare 2018.