[KRÖNIKA] Konsumenter sitter idag klistrade vid sina smartphones. Användandet sträcker sig numera som bekant långt utöver enheternas grundläggande uppgifter som att t ex skicka textmeddelanden och ringa telefonsamtal.
Faktum är att över 80 procent av oss föredrar mobiltelefonen framför datorn för inköp av varor och tjänster online, inklusive produktsökningar, prisjämförelser och butikslokaliseringar. Intäkterna för den globala mobilhandeln (eller m-commerce) förväntas uppgå till 669 miljarder dollar under 2018.
Men eftersom mobilhandel gör e-handelsupplevelsen enklare och smidigare, särskilt för upptagna konsumenter på språng, öppnar den även upp nya kanaler för bedragare som vill promota falska varor och lura konsumenter.
Problemet är att vissa företag fortfarande har fullt upp med att anpassa sig till det pågående ”mobilen först”-skiftet, vilket många bedragare inte är sena att utnyttja. Det är ett svårt och okänt landskap för alla företag att genomkorsa, med många hinder på vägen som kan sätta käppar i hjulen för ett effektivt varumärkesskydd.
Introduktionen av mobiltelefonanpassade appar och marknadsplatser är en speciell utmaning. Vissa objekt finns endast tillgängliga på dessa mobilspecifika marknadsplatser och vice versa, vilket innebär att företag måste söka igenom ännu fler kanaler och kontaktpunkter för att upprätthålla sitt varumärkesskydd.
Vi ser även en tydlig sammanflätning av social och mobil e-handel i form av lokala marknadsplatser som används för att sälja produkter/tjänster, vilket gör det svårare för företag att övervaka sina varumärken. Denna sorts marknadsplatser uppmuntrar också direktmeddelanden mellan köparen och säljaren, vilket gör det nästan omöjligt för företag att hålla koll på och identifiera varumärkesbedragare.
Men att begränsa utmaningarna endast till ovan nämnda problem vore att ignorera flera andra långtgående dilemman som också måste beaktas.
Bara att hålla koll på den ständiga strömmen av nya appar kan vara otroligt tids- och resurskrävande.
Med så många olika kanaler och kontaktpunkter att ta hänsyn till, varav många dessutom överlappar inom det digitala ekosystemet för att underlätta och marknadsföra e-handel, är det extremt viktigt för varumärkesägare att se över och ta ett helhetsgrepp över sina varumärkesskydd. Vi lever inte längre i en värld där endast övervakning av webbaserade marknadsplatser och/eller sajter är nödvändig. Idag krävs att alla företag har en strategi för varumärkesskydd som innefattar alla digitala kanaler, över alla enheter och system.
Det finns flera bra metoder som varumärken kan följa när det gäller att verkställa och upprätthålla varumärkesskydd inom mobilhandel. För det första, var noga med att proaktivt övervaka, identifiera och åtgärda problem vid behov med hjälp av teknologi. Identifiera företagets mest värdefulla mål och prioritera de där ditt varumärke skulle kunna ta mest skada. Du bör även utbilda dina konsumenter för att göra dem medvetna om problemet och upplysa dem om legitima skyddsprodukter.
På tal om konsumenterna, så finns det flera åtgärdstips som de kan använda sig av för att undvika att bli lurade vid online-köp. Om t ex ett pris ser för bra ut för att vara sant, så stämmer det förmodligen. Undvik sökord som t ex ”billigt” och ”rabatt” i din fyndjakt. Dubbelkolla alltid var du kan köpa legitima produkter, då många av huvudsajterna publicerar namnen på sina auktoriserade säljare och kanaler. Till sist – om ändå du känner dig osäker, läs recensionerna för att se vad andra tycker och säkerställ att det inte finns någon negativ feedback.