Elcyklarna är nyckeln till att få fler att byta från bilresor till aktiv mobilitet, vilket leder till både bättre miljö och folkhälsa.
Men det leder även till fördelar för den svenska ekonomin genom fler jobb.
Detta framkommer i en ny rapport som tagits fram av Cycleurope.
Rapporten, som lägger fram det senaste från cykelmarknaden i Europa, aktuella studier och forskningsresultaten på cykelområdet, visar på hur elcykelboomen kan bli en förändringskraft för ökad cykling i både städer och på landsbygden. Men det händer inte av sig självt, utan politiken behöver engagera sig.
– Elcykeln är en gamechanger som kan öka cyklingen både bland bilister och boende på landsbygden, två grupper som varit svåra att nå för cyklingen. För att utnyttja potentialen måste infrastrukturen byggas ut så att cykelbanorna blir säkra och har kapacitet för elcyklar och lastcyklar. Det behöver göras i hela Sverige, även på landsbygden och mellan städer, säger Tony Grimaldi, VD för Cycleurope AB.
I flera europeiska länder och städer tog politiska beslutsfattare chansen att satsa på ökad cykling under pandemin. Satsningar som nu växlas upp. Samtidigt halkar Sverige efter. Rapporten pekar på möjligheten att skapa fler jobb genom ökad cykling. I Europa sysselsätter cykelsektorn 650 000 personer. Elektrifieringen leder även till att service- och underhållstjänster flyttas från bilindustrin till cykelindustrin. Elbilar servas mindre, samtidigt som elcyklarna blir mer avancerade och därmed ökar efterfrågan på kvalificerad service.
– Sverige bör ta efter Frankrike, där regeringen sjösatt en stor cykelsatsning som både ska leda till bättre folkhälsa, miljö och ekonomi. Vi har stora möjligheter att skapa jobb och bygga kompetens här i Sverige. Vi på Cycleurope har hämtat hem vår produktion till Varberg där vi bygger ett Center of Excellence för elcyklar på den nordiska marknaden. Cykelindustrin förtjänar att vara en del av den svenska näringspolitiken, säger Tony Grimaldi som genom sitt uppdrag som ordförande för branschorganisationen Cycling Industries Europe ofta för dialog med EU-kommissionen om cyklingens roll för grön tillväxt och fler arbetstillfällen.
Cycleurope avslutar rapporten med sju förslag till svenska beslutsfattare i stat, regioner och kommuner i sitt arbete med att nå sina mål för bland annat klimat/ miljö, folkhälsa, sysselsättning och ekonomi:
- Låt Europas perspektivskifte inspirera
- Inkludera cykelindustrin i näringspolitiken
- Aktiv mobilitet har större samhällsnytta och bör behandlas därefter
- Anpassa infrastrukturen efter elcyklar och lastcyklar
- Bejaka att elcyklingen kan bli en gamechanger för cykling på landsbygden
- Se cykling som strategisk åtgärd för att öka barns rörlighet
- Satsa på mer forskning om elcykling