När profilföretaget Easytryck i somras lanserade en ny webbplats var den stora nyheten det nya logoverktyget, en funktion som gör det möjligt för kunderna att själva ladda upp och placera in sin logotyp på produkterna.
Det betyder att inte bara priset uppdateras i realtid baserat på de val som görs. Nu skapas även ett digitalt korrektur som direkt visar hur produkten kommer se ut. För kunden innebär det mer kontroll och mindre tid på att bolla korrekturändringar.
Idén är inte helt ny, men däremot utförandet. Tekniken har nu förfinats och är redo att revolutionera profilbranschen.
Rickard Sandberg, VD för Easytryck, förklarar:
– Vi har tagit fram ett verktyg som tillåter besökarna att fritt ladda upp sin logotyp och sedan själva ställa in storlek och placering, helt utan förkunskaper. Många produkter kan även konfigureras och beställas i över 1 400 olika färger. Nu behöver kunden inte längre sitta och vänta på att få ett korrektur, utan allt uppdateras och visas live på skärmen.
Kan innebära stor förändring
Branschen präglades tidigt av två typer av försäljningsstrategier: Showrooms, dit kunder åkte och tittade, klämde och kände på produkterna, och så kallade väskdragare som besökte sina kunder med ett urval av produkter. För cirka 20 år sedan började några istället satsa på internetförsäljning, och de 5-10 senaste åren har företagen med en stark internetnärvaro blivit branschledande.
Nu väntas nästa stora skifte ta vid, när besökarna inte längre är begränsade till att läsa om och titta på produkterna, utan även kan pröva sig fram och ställa in allt direkt via webbläsaren.
Veronica Gunlycke, Event Production Manager på Paradox Interactive, har fått testa verktyget och är mycket nöjd med upplevelsen:
– Det var enkelt att använda, säger hon, och vi uppskattade att det gick att ladda upp flera olika versioner av vår logotyp så att vi snabbt kunde se vilken som passade bäst på respektive produkt.