Medan mer än en fjärdedel av försäljningen av bilar i vårt grannland Norge är helt eldrivna går utvecklingen fortfarande långsamt i Sverige.
I september låg andelen renodlade elbilar i nyförsäljningen på 3,4 procent, mot i 26,3 i Norge. Orsaken går att förstå när man tar del av den undersökning om elbilar och infrastrukturen för elbilsladdning som elbilsmässan eCarExpo låtit göra på 1 012 svenska bilägare. Bilägarnas besked: Utbudet är för litet, och priserna för höga.
Alla pratar om elbilar, men fortfarande är det ganska få som köper dom. Nyförsäljningen dubblerades visserligen i september månad, från 301 bilar 2017 till 658 i år, men jämfört med vårt grannland Norge där månadsförsäljning ligger stadigt över 5 000 bilar per månad, har inte hajpen tagit fart i Sverige ännu.
Orsakerna går att finna i den attitydundersökning som eCarExpo, Skandinaviens enda elbilsmässa som arrangeras i slutet av november på Svenska Mässan i Göteborg, har låtit undersökningsföretaget Mejsel genomföra på 1012 svenska bilägare.
Undersökningen visar att två tredjedelar av alla män och kvinnor i Sverige som kör bil helst väljer laddbar elbil när det är dags att byta bil nästa gång, men om dom skulle tvingas byta idag, är det bara en dryg femtedel som tycker att utbudet passar deras kassa.
Faktum är att det är fler som väljer bort elbilen idag än när motsvarande undersökning gjordes förra året vid samma tid. Andelen tillfrågade som tycker att elbilen ligger bortom sin budget för bilköp har stigit med tio procent på ett enda år. Och utbudet anser man bara har ökat marginellt, från 32 procent som ansåg att utbudet räckte väl 2017 mot 34 procent i år.
– Rimligen beror det på att flera av de lanseringar som har flaggats för att komma är bilar i premiumsegmentet. I första hand konkurrerar de med Teslas framgångsrika utbud som ju vänder sig till en köpstark grupp, menar Gunnar Dackevall, motorjournalist och initiativtagare till elbilsmässan. Ett exempel är Audis helt nya elbil e-tron, som får spännande skandinavisk premiär på eCarExpo och är en lyx-SUV med ordentlig räckvidd och imponerande prestanda. Inte oväntat ligger den också i ett prisläge i höjd med lyxbilar utrustade med konventionell teknik med motsvarande prestanda.
– De lite billigare och folkligare alternativen får mindre utrymme i media, och därför får man lätt intryck av att alla elbilar ligger i miljonklassen, kommenterar Dackevall vidare. Det är tillverkare som Kia som har bilar i nåbara prisklasser för betydligt fler som har fått bra utväxling på sin satsning på elektrifiering. I september var koreanska Kia det andra mest sålda bilmärket i Sverige, och det lär inte gå sämre när premiären av Niro Electric sker på eCarExpo i höst. Det blir företagets och en av marknadens första el-SUVar, med rejält lång räckvidd (485 km enligt WLTP-körcykeln) för rimliga slantar – troligen under 400 000 kronor (ej fastslaget).
På Nordens första och största elbilsmässa eCarExpo, som i år arrangeras för tredje gången i Svenska mässans lokaler i Göteborg, satsar industrin lika mycket på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, som nya el- och hybridbilmodeller och två- och trehjulingar i alla olika skepnader.
eCar Expos undersökning genomfördes av Mejsel den 17-27 september i år. Hela undersökningen om svenskars förhållande till elbilsmarknaden kommer att presenteras vid öppningen av elbilsmässan eCar Expo på Svenska Mässan i Göteborg den 30 november 2018.