Centrerad kring konsumentens föredragna betalsätt möjliggör Nets 360 en smidig shoppingupplevelse som knyter ihop alla kontaktpunkter − omnikanal.
Den integrerade lösningen hjälper att öka både kundnöjdhet och försäljning och passar olika större kedjor så som butiker, restauranger, hotell och andra tjänsteställen.
En smidigare kundupplevelse kan få konsumenterna att handla mer. Eller tvärtom om kundupplevelsen inte håller måttet. I årets Nordic Payment Report anger hela sju av tio svenskar att man lämnat butiken utan att göra köpet på grund av köer. Det är ett stort antal köp som de berörda handlarna har gått miste. Sex av tio konsumenter värdesätter att betalupplevelsen fungerar likadant i alla kanaler – det vill säga både betalning, bonuspoäng och lojalitet samt insamling av e-kvitton.
Med en komplett omnikanallösning kan konsumenterna få en sömlös köpupplevelse som spänner över både e-handel, fysisk butik och mobilt. Nets 360 är lösningen som med betalningen i centrum gör detta möjligt − försäljningskanalerna knyts helt ihop och skapar en bekväm, flexibel och personlig kundupplevelse som bidrar till att öka både kundnöjdhet och intäkter. Lösning bygger på Nets säkra och stabila plattform för multikanalbetalningar som bas som tillsammans med ett antal olika smarta moduler gör det möjligt för handlare att skapa sådan kundupplevelser.
− Betalsystemen är en av handelns stora utmaningar och möjligheter i dag, säger Jan Lundequist, betalningsexpert Nets. Vi ser att konsumenterna i allt större utsträckning förväntar sig att köpresan skall flyta mellan kanalerna och att erbjuda en smidig och bra köpupplevelse med friktionslös betalning blir allt viktigare.
Nets 360 − komplett omnikanalkoncept
Nets 360 kopplar ihop det digitala betalsätt som kunden fördrar med ett unikt ID. På ett mycket säkert sätt i en fullständigt PCI DSS-kompatibel miljö sparas betalningsuppgifterna och det unika ID-numret i en databas, efter kundens godkännande. Genom detta känns kunderna igen vid varje köp, oavsett kanal.
Att känna igen sina kunder gör att handlare kan skapa skräddarsydda omnikanallösningar och erbjudanden som kombinerar online och offline och ger en bekväm och sömlös upplevelse. Det unika ID-märket möjliggör också bättre lojalitetserbjudanden som blir helt integrerade i lösningen och som tar bort behovet av exempelvis lojalitetskort och appscanningar. Handlare får också värdefull insikter över konsumenternas beteenden över alla kanaler och kontaktpunkter.
− Nets 360 kan göra att hela köpupplevelsen i båda kanalerna blir enkel och smidig för konsumenten och på dennes villkor. Handlare kan öka konkurrensen genom nöjdare och lojalare kunder och fler genomförda köp, fortsätter Jan Lundequist.
Nets 360 möjliggör:
- Från smidig hotellincheckning till matupphämtning på restauranger samt att låta kunder köpa eller hämta produkter från nätet i butiken.
- För återförsäljare med mer varor än visningsutrymme löses detta problem genom att slå samman den fysiska butiken med butiken på nätet.
- Enkelt att returnera ett köp på nätet i butiken eller att avboka en reservation över alla kontaktpunkter.
- Enkla prenumerationstjänster genom en betalning som gjorts i antingen fysisk eller digital miljö.
- Det snabbaste sättet att betala både på nätet, i butik eller i en app − kunden behöver kunderna bara blippa, dra kortet eller klicka för att betala.
- Förbättrade lojalitetsprogram som flyter sömlöst över alla kanaler genom att koppla lojalitetsfunktioner till betalmedlet.
Nets 360 finns tillgängligt som komplett paket eller individuella moduler för större kedjor så som butiker, restauranger, hotell och andra tjänsteställen.