Husqvarna testar ny plattform för delningsekonomi

Husqvarna inleder en pilot med delningsplattformen Ihopa för att undersöka intresset för att samäga trädgårdsredskap.

Plattformen hjälper trädgårdsägare att hitta andra personer i närområdet som har samma behov av trädgårdsredskap.

Nu blir det lättare för Stockholmare att samäga trädgårdverktyg och robotgräsklippare.

Den nya delningsplattformen Ihopa hjälper villaägare i närområdet att hitta varandra för att göra gemensamma investeringar. På så sätt kan produkter som t ex motorsågar och häcksaxar användas effektivare.

-Samägande av trädgårdsredskap är en intressant hybrid av traditionellt ägande och den växande delningsekonomin. Piloten är i linje med våra hållbarhetssatsningar och vi ser fram emot att lära oss mer om viljan bland villaägare att dela trädgårdsprodukter i närområdet, säger Margaretha Finnstedt, Director Brand Innovation, Husqvarna.

Så fungerar det:

Den som vill samäga ett trädgårdsredskap skapar en produktcirkel på www.ihopa.com. I produktcirkeln beskriver man vad man vill köpa och anger hur många delägare som önskas. När tillräckligt många grannar anslutit sig godkänner medlemmarna ett samägandeavtal och därefter kan köpet ske. På plattformen finns även funktioner som underlättar det löpande samarbetet såsom bokningskalender, gruppmeddelanden och användarstatistik.

Ihopa är ett startup-företag från Stockholm som vill göra det enkelt och säkert att köpa och äga saker tillsammans.

-Samägande av produkter är smart – både för plånboken och miljön. Det är ett alternativ som passar bra för saker som används oregelbundet, såsom trädgårdsmaskiner, men även för hobbyutrustning, båtar mm. Pilotsamarbetet med Husqvarna kommer att ge oss värdefulla insikter som vi kan använda för att vidareutveckla vår tjänst, säger Johannes Dahlberg, grundare av Ihopa.