Marknadsplats-modellen gör det möjligt för Campadre att snabbt skala upp antalet exklusiva erbjudanden och förväntningarna är att mer än 50% av försäljningen ska genereras från marknadsplatsen.
Mirakl, företaget bakom branschens mest avancerade SaaS-plattform för marknadsplatsmodellen, meddelade idag att Campadre, den första och största online-shoppingklubben i Norden, har lanserat en ny marknadsplats.
Detta är en del av företagets ambitiösa digitala omvandlingsprogram med syftet att förstärka Campadres ledande position inom marknaden.
Campadres marknadsplats som bygger på Mirakls plattform, är nu lanserad i Sverige och kommer även att lanseras i Norge, Finland och Danmark under 2021.
Marknadsplatsen gör det möjligt för Campadre, en del av Best of Brands Group, att snabbt och enkelt skala upp sitt produktutbud för att erbjuda sina 1,5 miljoner medlemmar ett större utbud av premiumvarumärken och produkter.
150 säljare har redan anslutit sig till marknadsplatsen och Campadre strävar efter att dubbla det antalet till slutet av året. Via sin marknadsplats skapar Campadre en stor men samordnad grupp av säljare som är anpassade till företagets grundidé, vilket garanterar kunder tillgång till kvalitetsprodukter som dem förväntar sig från Campadre. Marknadsplatsen öppnar också upp möjligheter för Campadre att expandera internationellt.
Campadres marknadsplats är den första av Best of Brands-koncernens tre varumärken att lansera en marknadsplats i år.
Resultatet är att de kommer att kunna erbjuda sina kunder flera sätt att handla och säljare flera sätt att sälja, oavsett om det är via medlemsklubbarna på Campadre och Members, eller mode- och livsstilssajten Best of Brands.
Genom lanseringen av dessa tre banbrytande marknadsplatser accelererar Mirakl snabbt sin tillväxt i de nordiska länderna. Mirakl utgör redan nu plattformen för lokala marknadsplatser som Afound (H&M), Åhléns och Ellos, samt 300+ ytterligare marknadsplatser för några av världens mest betrodda varumärken.
Anders Linqvist, General Manager på Campadre kommenterar;
– Marknadsplatsen är en central del av vår digitala strategi och kommer att hjälpa oss att snabbt kunna öka antalet exklusiva erbjudanden av premiumvarumärken varje vecka till våra 1,5 miljoner medlemmar. Vi har ambitiösa mål för vår marknadsplats, vilket inkluderar att minst hälften av vår onlineförsäljning kommer att genereras från den. Vi ser samtidigt fram emot att utöka de tre marknadsplatserna – Campadre, Best of Brands och Members – med hjälp av Mirakl-teamets expertis och Mirakls förstklassiga teknologi.
– Campadre är en plattformspionjär. Ett företag som verkligen förstår kraften i att skala upp sitt produktutbud snabbt och som ett resultat ge sina kunder det breda utbud de letar efter, säger Luca Cassina, Executive Vice President Customer Success EMEA, på Mirakl. Branschdata visar att marknadsplatser växer mer än dubbelt så mycket som den totala e-handeln. När marknadsplatser blir ett strategiskt krav är Mirakl redo att hjälpa företag i Norden att tillvarata marknadsplatsens alla möjligheter.
Paragaia agerade som partner när Campadres marknadsplats skulle implementeras och arbetade tätt tillsammans med Mirakl för att säkerställa en snabb process. Anders Oscarsson, VD och medgrundare på Paragaia, kommenterar:
– Campadres förståelse och vilja att agera snabbt på vår input bidrog mycket till att flytta projektet framåt i snabb takt. Vi har kunnat konfigurera plattformen mycket snabbt, inklusive installation av flera försäljningskanaler i fyra olika länder och skapandet av en skräddarsydd lösning som kombinerar en befintlig betalningslösning med en ny.