Hemköp startar som första svenska matkedja ett pilotprojekt för att underlätta och skapa en smidig shoppingupplevelse med hjälp av en app.
I appen Hemköp Smartshopper får kunden hjälp att navigera och hitta varor som sedan skannas och betalas direkt i mobilen.
I appen finns även inköpslista, produktinformation, personliga erbjudanden och recept. Testet genomförs i Hemköp Torsplan i Stockholm under våren.
– Vi försöker hela tiden finna nya innovativa digitala lösningar i syfte att hjälpa och förenkla för våra kunder och därmed skapa den bästa shoppingupplevelsen anpassad efter varje enskild kunds behov, säger Malin Wiklander, chef digital innovation på Axfood.
Appen Hemköp smartshopper laddas ned utan kostnad. Väl i butiken loggar kunden in och får då tillgång till en karta över butiken, appen hjälper kunden navigera fram till var varorna finns på den inlagda inköpslistan. Varorna skannas och betalas, swish eller kortbetalning är valbara.
– Vi kommer att testa detta i vår butik Hemköp Torsplan i Stockholm under en begränsad tid. Utifrån de lärdomar vi får är ambitionen att rulla ut tjänsten till fler Hemköpsbutiker, säger Ted Bergström, marknadschef på Hemköp.
Hemköp har i dag ca 200 butiker över hela Sverige.