Med start på måndag lanserar Mat.se en ny onlinebutik för mat, särskilt framtagen för människor som befinner sig i riskgrupper.
Butiken kommer att sälja tre olika färdigpackade måltids- och hygienkassar med leverans hem till dörren nästföljande vardag. Målet är att kunna hjälpa så många som möjligt i olika riskgrupper och initialt kommer 500 beställningar per vecka att levereras i Stockholm och Göteborg.
– Det här är ett erbjudande som är till för de personer som tillhör någon av de riskgrupper som riskerar drabbas allra värst av Coronaviruset. Man kan se det som en digital jourbutik där man får tillgång till snabb leverans av basvaror som räcker för en person under en veckas tid, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.
Tillströmningen av kunder till Mat.se:s ordinarie butik har de senaste veckorna varit stor och som kund har det varit svårt att få en leveranstid nästföljande dag, en utmaning som stora delar av e-handeln haft. Har man tomt i kylen har man då behövt besöka en fysisk butik, vilket många personer i riskgrupper vill undvika.
Onlinebutiken lanseras initialt via och tillsammans med intresseorganisationer som exempelvis
Bröstcancerförbundet, vars medlemmar har sjukdomar och diagnoser som gör dem särskilt utsatta. Mat.se har etablerat ett separat varu- och logistikflöde och kapaciteten är vid lansering begränsad. Det är därför viktigt att tillsammans med dessa organisationer säkerställa att Matjouren når och används av dem i störst behov.
Butiken erbjuder inledningsvis två olika matkassar med skafferivaror som räcker till både frukost, lunch och middag under en vecka för en person – en standardkasse kostar 499 kronor och en vegokasse 549 kronor. Man kan även beställa en hygienkasse för 315 kronor med basprodukter för personlig hygien och rengöring.
Initiativet har genomförts på några få dagar och i samarbete mellan flera av Axfoodfamiljens bolag; Mat.se, Middagsfrid som satt ihop måltidskassarna och Axfood Snabbgross som plockar varorna.
– Med en högt belastad e-handel har behovet av att kunna säkra hemleveranser till riskgrupper varit högt. Vi behövde hitta en lösning som både gick att få igång snabbt och som kompletterade den vanliga e-handelslogistiken. Det känns väldigt bra att nu kunna hjälpa särskilt utsatta riskgrupper och äldre. Nu testar vi det här för att se om det är en tjänst som uppskattas, och om så är fallet kommer vi att försöka skruva upp kapaciteten ytterligare, säger Carl Stenbeck, chef affärsutveckling Axfood.
Butiken öppnar under av helgen för att kunna göra första hemleverans måndagen den 30 mars, och just nu tas kontakter med organisationer vars medlemmar initialt kan börja använda butiken.