Den svenska ljuddesignbyrån Lexter har tilldelats pris för den skräddarsydda audio branding som skapats för handelsplatsen Gallerian i Stockholm.
Det var under tisdagskvällen den tredje mars som projektet belönades med brons i kategorin Best use of Audio Branding i den internationella varumärkestävlingen Transform Awards Europe 2020 i London.
Transform Awards anordnas årligen av tidningen Transform Magazine med syfte att uppmärksamma och belöna kreativa och betydande arbeten och bästa praxis inom varumärkesutveckling och varumärkesstrategi. Årets upplaga var den 11:e i ordningen.
Gallerian är ett ikoniskt köpcentrum och en självklar mötesplats mitt i centrala Stockholm.
Under tiden som Gallerian genomgick en stor ombyggnation uppkom även tanken om att låta ljud få vara en viktig del av helhetsupplevelsen. Lexter blev inbjudna av Gallerians ägare AMF Fastigheter för att utföra uppdraget. I linje med Gallerians varumärkesvärderingar och ledord skapade Lexter ett audio brandat ljuddesignkoncept som bidrar till att förstärka visuella uttryck och vara en positiv del av kundupplevelsen.
Som grund för ljuddesignkonceptet skapade Lexter en audio branding-plattform med specialproducerade signaturmelodier och ljudelement. Dessa melodier och element är integrerade i alla ljudproduktioner och spellistor som produceras för Gallerian, både i den fysiska miljön och i andra marknadsföringskanaler. Gallerians egna ljuduniversum bidrar till igenkänning och förstärkning av varumärket oavsett ljudets användningsområde, samtidigt som det skapar en inspirerande och behaglig upplevelse för både kunder och personal.
Lexter har även tidigare år belönats i Transform Awards Europe, då för sina ljuddesignkoncept på MOOD Stockholm (2019) och barnavdelningen på Åhléns City Stockholm (2016).