Från och med nu kan KLM:s kunder boka sina biljetter via Messenger med hjälp av artificiell intelligens (AI).
Företagets nya servicefunktion kallas BlueBot (BB) och kan konversera med kunderna via Messenger. Med denna typ av artificiell intelligens kan kunderna på ett enkelt och smidigt sätt boka sina biljetter utan att behöva kontakta en KLM-försäljare.
BB har sin egen personlighet: hjälpsam, vänlig, professionell och smart. BB hanterar den artificiella intelligensen som är kopplad till KLM:s teknologi och har support av 250 stycken mänskliga servicekollegor. I de fall BB inte fullt ut kan hjälpa kunden så överlämnar hon ärendet till en av sina mänskliga kollegor. BB kommer inom kort att kunna erbjuda fler av KLM:s servicetjänster och vara kompatibel med fler digitala kanaler.
-Att vi nu kan utöka vårt serviceutbud genom BlueBot och artificiell intelligens känns både spännande och roligt. Vi strävar efter att ligga i framkant när det gäller service i sociala medier och lanseringen av BB är ett bevis för det, säger Emmelie Johansson, marknadschef på Air France och KLM i Norden.
Från 2009 har KLM varit välkända som pionjärer inom service och kampanjer på sociala medier. KLM har över 25 miljoner fans och följare på företagets olika plattformar. I dessa kanaler tar KLM emot över 16 000 frågor och ärenden per vecka som besvaras av fler än 250 servicemedarbetare.