Jetshop och Storm Commerce blir nu Norce – Nytt gemensamt namn markerar nordiskt arv och kompetens
Hem NYHETER Jetshop och Storm Commerce blir nu Norce – Nytt gemensamt namn markerar nordiskt arv och kompetens

Jetshop och Storm Commerce blir nu Norce – Nytt gemensamt namn markerar nordiskt arv och kompetens

Publicerat av: Redaktionen

För ett år sen gick e-handelsteknikleverantörerna Jetshop och Storm Commerce samman.

Nu tar företaget nästa kliv och går in under ett nytt gemensamt namn, Norce.

Med flexibla, modulära SaaS-tjänster i ett öppet ekosystem och med fler lokala leveranspartners ska företaget utmana de globala aktörerna och vinna nya kunder inom retail, brands och B2B.

Norce, med över 100 anställda i Göteborg, Stockholm, Oslo och Gdansk, vill vara det moderna valet när företag behöver snabb implementation av avancerad teknik för sin digitala handel. Fokus ligger på flexibla, modulära SaaS-tjänster, så kallad composable commerce, som hjälper e-handlare att bygga en skalbar och framtidssäker IT-arkitektur.

– Vi utmanar de monolitiska, slutna plattformarna med vår modulära approach och alla tjänster vi erbjuder är true SaaS, äkta molntjänster. Det ger våra kunder möjlighet att implementera komplett infrastruktur för digital handel med en klart högre return on investment än tidigare. säger Fredrik Hedblom, vd för Norce.

Det nya namnet Norce anspelar dels på bolagets nordiska arv, dels på “commerce”. Även om bolagets ambitioner sträcker sig långt utanför Nordens gränser så menar Fredrik att Norce vill behålla sin progressiva och innovativa anda med rötter i den nordiska företagskulturen. Med det nya namnet Norce samlas också samtliga produkter och moduler i företaget under ett gemensamt varumärke.

Själva idén att slå samman Jetshop med Storm Commerce, två ledande plattformsföretag inom B2C respektive B2B, kom för tre år sen under ett affärsevent där bolagens respektive vd möttes och såg klara synergier. Förhoppningarna då har visat sig infrias och under året har Norce vunnit flera nya kunder, senast ZOO.se och Teknikmagasinet. Företaget har även fortsatt sin expansion i grannlandet Norge och nu tar bolaget sikte på ytterligare marknader såväl i som utanför Norden. Niclas Heurlin ansvarar för Norce expansion och erbjudande:

Jetshop och Storm Commerce blir nu Norce – Nytt gemensamt namn markerar nordiskt arv och kompetens

Fredrik Hedblom – CEO, Kristofer Hillhammar – CPO, Niclas Heurlin – Head of expansion

– Norce är inte bara modern och flexibel teknik. Framgången kommer i lika stor grad av att vi har anpassat vårt erbjudande till de lokala förutsättningarna och kundbehoven. Vi samarbetar med några av Nordens starkaste partners som tillför spetskompetens inom digital handel, design och agil förvaltning. Vi har också skapat en trovärdighet på den nordiska marknaden med starka kundreferenser inom retail, brands och B2B, förklarar Niclas Heurlin.

Den lokala styrkan kommer även fortsättningsvis vara viktig för Norce, som vill positionera sig mot de globala spelarna..

Kristofer Hillhammar är en av dem som varit med från början och hans uppgift är nu att driva utvecklingen av det öppna ekosystem av applikationer Norce erbjuder och som är tänkt som ett alternativ till låsta legacy-plattformar.

– Idag behöver företag kunna anpassa och förändra sin systemarkitektur i ett extremt högt tempo. Då måste de stora, låsta systemen skiftas ut mot modulariserade och API-fokuserade lösningar. Vårt ekosystem är redan format på detta vis. Kunden kan alltid välja mellan komponenter från oss, från valfri tredje part eller utveckla själv. I år lanserar vi även våra första plattformsoberoende komponenter, bland annat en flexibel feed management-lösning och nya innovativa Checkout-API:er, berättar Kristofer Hillhammar.

Sverige är ett litet men framgångsrikt land ur exportsynpunkt och många av de handels- och industriföretag som vill växa behöver förr eller senare söka sig utomlands. Här har Norce en viktig roll att fylla menar Fredrik Hedblom:

– Internationellt expansiva företag behöver digital teknik för att lyckas och vi vill hjälpa dem med detta. Det gäller inte minst de inom B2B, där man idag bara börjat sin digitalisering av försäljning och eftermarknadshantering. Jag ser i princip ingen ände för vilka fantastiska digitaliseringsresor vi kan göra tillsammans med dessa spelare, avslutar Fredrik Hedblom.

Relaterade Artiklar