Möbeljätten IKEA visar vart skåpet skall stå.
I alla fall enligt arrangörerna av White Monday, som blev positivt överraskade under White Monday den 25 nov.
Förra året sa grundaren av White Monday, Henning Gillberg, att målet med rörelsen är att få jättar som IKEA och H&M att ställa om till cirkulära affärsmodeller. Nu, ett år senare gick en del av drömmen i uppfyllelse: på IKEA Sveriges startsida kan man se att de uppmärksammar White Monday och ger egna cirkulära tips.
-Jag tror att alla företag kan ställa om till en cirkulär affärsmodell, även de som är kända för nyproduktion. Att en möbeljätte vågar gå i bräschen är stort, säger Henning Gillberg, grundare av kampanjen White Monday.
Under morgonen fick föreningen Medveten Konsumtion, som tillsammans med grundaren arrangerar White Monday, samtalet från IKEA om att de på sin startsida uppmärksammar White Monday.
– Vi på IKEA Sverige vill slå ett slag för att förlänga livet på saker som redan finns och därav spara på jordens resurser. Initiativet är bara ett i raden av de åtgärder som IKEA gör för att skapa en mer hållbar vardag för de många människorna, säger Nina Fall, ställföreträdande Hållbarhetschef, IKEA Sverige.