486
Statistik från AppsFlyer visar att antalet appinstallationer i Sverige ökade med 149% från slutet av 2020 till maj 2021.
Samma uppåtgående trend är tydlig globalt.
Vi spenderar också mer pengar än någonsin tidigare i appar.
Men lika viktigt som att få användare att ladda ner appen, är att få dem att använda den. Appar som är inaktiva eller, ännu värre, som raderas är en förlorad möjlighet för varumärken att dra in intäkter och öka lojaliteten. Den ursprungliga investeringen som gjordes för att få användaren att ladda ner appen är dessutom bortkastad.
Så hur får man användare att öka användningen av den nedladdade appen?
- Kolla att appen verkligen fungerar som den ska. Kanske är den första upplevelsen av appen inte så bra, vilket gör att användaren inte registrerar sig eller raderar den. Det här är verkligen helt avgörande så prio 1.
- Marknadsför appen igen och påminn användaren om varför de laddade ner den – det kallas i branschen för remarketing eller retargeting. Det kan göras med push-notiser, epost eller annonser. Vad som fungerar bäst varierar beroende på bransch.
- Skräddarsy dina meddelanden efter målgruppen. Det är inte smart att försöka skapa engagemang hos en användare som redan är lojal och aktiv i appen.
- Använd djuplänkning i kampanjerna så att användaren kommer direkt till de relevanta sidorna i appen. Smidigt och enkelt vilket minskar risken för att de raderar appen.
Tänk på att användare hela tiden laddar ner olika appar så det gäller att ta alla chanser att påminna dem om just din app. Varje gång du har nytt innehåll eller om du förbättrat gränssnittet har du chansen att få tillbaka inaktiva användare, skapa engagemang, lojalitet och öka intäkterna.