Nu är alla finalister klara till den årliga Frannygalan den 22 mars på Grand Hôtel i Stockholm.
Dagen då representanter för Sveriges franchiseföretag samlas för att uppmärksamma berömvärda insatser inom en företagsform som årligen omsätter 292 miljarder kronor och som sysselsätter 150 000 människor. – Det är superkul att intresset för Frannygalan ökar för varje år och att så många olika verksamheter är nominerade till de olika priserna. Allt från små till stora företag och organisationer och från vitt skilda branscher. Även i år har jurygrupperna haft ett tufft jobb med att utse tre finalister bland alla som varit nominerade i respektive priskategori, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.
Branschorganisationen Svensk Franchise eget stora pris på Frannygalan är ”Årets Franchisekedja” och delas ut till det franchiseföretag som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet med nöjda franchisetagare och samtidigt fungera som goda ambassadörer för företagsformen.
Finalister till ”Årets Franchisekedja” är: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Specsavers Sweden och Wayne’s Coffee.
Priset ”Årets Franchisetagare” delas ut i samarbete med Marginalen Bank och tilldelas den franchisetagare som lyckats skapa en god lönsamhet i relation till andra företag i branschen. I juryns kriterier ingår bland annat att bedöma franchisetagarens utveckling och entreprenörskap, omsorg om och motivation av sin personal samt samarbetet med andra franchisetagare inom systemet.
Finalister till ”Årets Franchisetagare” är: Elgiganten (Värmdö), Kahls The & Kaffehandel (Uddevalla) och Sibylla (Älmhult).
Utmärkelsen ”Framtidens Franchise” delas ut i samarbete med SEB och tilldelas den franchisekedja som visat prov på mest nytänkande för att skapa affärsnytta. Juryn bedömer bland annat franchiseföretagets nytänkande inom digital teknik och nytänkande för att möjliggöra en internationell expansion.
Finalister till ”Framtidens Franchise” är: Busfrö, Däckskiftarna och Roofia.
”Årets Marknadsförare” delas ut i samarbete med TBS Mediabyrå och går till den franchisegivare som använt marknadsföring på ett innovativt och effektivt sätt för att stödja och utveckla sina franchisetagares affär.
Finalister till ”Årets Marknadsförare” är: Arken Zoo, Jaktia och Svensk Fastighetsförmedling.
Priset ”Årets Franchisebragd” delas ut i samarbete med tjänsteleverantören FranchiseArkitekt och tilldelas en person, ett företag eller en organisation som bidragit till att utveckla franchise i Sverige eller utomlands. Juryn värderar insatser för franchising som har givit eko i samhället och som inneburit en beundransvärd expansion eller förändring under året.
Finalister till ”Årets Franchisebragd” är: Delagott, Anders Fernlund och Jaktia.
”Årets CFO” delas ut i samarbete med Azets och går till den CFO inom franchise som genom sitt nytänkande utvecklat en finans- och ekonomifunktion som haft en stor positiv påverkan på franchisesystemets finansiella utveckling.
Finalister till ”Årets CFO” är: Camilla Bjurman (Puls & Träning), Mathias Pilhage (Mercuri International) och Ulli Söderberg (Svensk Fastighetsförmedling)
Utmärkelsen ” Årets Nytänkare” delas ut till den franchisekedja som på ett innovativt sätt har utvecklat sin verksamhet med fokus på kundupplevelse och enkelhet. Priset går till den franchisekedja som har implementerat ett nytt effektivt arbetssätt och nytänkande kommunikation, vilket möjliggör en spännande tillväxtresa.
Finalister till ” Årets Nytänkare” är: Partyland, Pressbyrån och X-shape Fitness.