Allt fler svenska konsumenter väljer att handla skandinavisk inredning hos JYSK.
I de fysiska butikerna ökade antalet betalande kunder med 4,6 procent jämfört med föregående räkenskapsår. För JYSKs e-handel var trenden ännu starkare när omsättningen för e-handeln mer än fördubblades.
JYSKs tydliga strategi att låta butik och e-handel stärka varandra gav tydlig effekt under det gångna året. Onlinesortimentet utökades samtidigt som kunderna erbjöds kostnadsfri leverans till någon av JYSKs 141 lokala butiker.
– Många av varorna som köps online finns inte i butikernas sortiment och därmed blir valmöjligheterna för kunden betydligt större. Konceptet har blivit en jättesuccé och varit en stor orsak till att vi ökat onlineförsäljningen kraftigt, till 5.5 procent av omsättningen, säger Johan Sjödin, VD för JYSK Sverige.
Kunderna fortsätter öka
Samtidigt fortsätter kunderna i JYSKs fysiska butiker att öka (4,6 procent). En fantastisk försommar med hög efterfrågan på JYSKs trädgårdsmöbler och löpande lanseringar av inspirerande produkter har lockat fler att handla sin inredning hos JYSK.
– Att antalet kunder i de fysiska butikerna ökar stärker vår övertygelse om att de fysiska butikernas är fortsatt viktiga. Vi tror på lokal handel. Vi vill vara nära våra kunder och vi märker att kunderna uppskattar det personliga mötet i butikerna. De kommande åren kommer vi att fokusera på att förbättra kundresan i e-handeln och i butik, säger Johan Sjödin, vd för JYSK Sverige.
Hela JYSK Group växer
Det ökade kundunderlaget speglas också i JYSK Sveriges resultat som under det gångna räkenskapsåret uppgick till 182 miljoner SEK, vilket är en ökning med 28,8 procent mot föregående år.
De positiva resultaten för JYSK Sverige ingår också i en större internationell framgångshistoria. I dag meddelar JYSK Group återigen ett rekordresultat med en total omsättning på 3,577 miljarder EUR och 474 miljoner EUR i EBIT. När räkenskapsåret avslutades hade JYSK Group 2 668 butiker och 23 000 medarbetare i 50 länder och planerna är att fortsätta expandera. Den 2 April, på JYSKs 40 årsdag, öppnar JYSK tillexempel sin första butik på Irland.
– Med Irland sätter vi den sista flaggan i Europakartan när det gäller större marknader. Efter att utvecklingen i Storbritannien vänt i en positiv riktning förväntar vi oss mycket av den Irländska marknaden. Kanske inte nödvändigtvis från dag ett men med lite tålamod ska vi nog också se en succé på Irland, säger JYSKs grundare Lars Larsen.