Efter att nyligen ha tecknat avtal med Engie, Ovo Energy, Eni gas e luce och Total har tado° inlett samarbeten med 11 av Europas 20 största energiföretag – som tillhandahåller tjänster till närmare 100 miljoner hushåll.
Många av Europas privatpersoner har blivit mer priskänsliga och mer miljömedvetna när det kommer till kostnaden för att värma upp sina hem.
Kanske inte så konstigt. I de 195 miljoner hushåll som finns i EU och Storbritannien står uppvärmning och varmvatten för 79 procent av den totala slutliga energianvändningen (192,5 Mtoe). Samtidigt har många kunder blivit mer uppkopplade och digitalt aktiva vilket innebär att många leverantörsbyten inte bara baseras på priset. Konsumenter bryr sig mer om sin upplevelse av att använda värme än om hur den levereras. Följaktligen blir värme mer en tjänst än en vara.
– För att förbli konkurrenskraftig och kunna anpassa sig till den föränderliga marknaden och kundernas behov måste energileverantörer förvandlas till helhetsleverantörer av energitjänster med ett ständigt närvarande konsumentfokus. Det är där våra lösningar och tjänster kommer in i bilden, säger Christian Deilmann, grundare och produktchef på tado° som säljer smarta hem-produkter inom klimatsegmentet.
Energieffektivitet och energihantering har därmed blivit allt viktigare för energileverantörer, särskilt när det gäller uppvärmning och kylning. Smarta klimatlösningar utformade för bostäder kan förbättra komforten avsevärt och spara hushållskostnader genom att använda flera energibesparande funktioner. Geofencing säkerställer till exempel att uppvärmningen bara är på när någon befinner sig i hemmet.
Tado° samarbetar redan med 36 ledande energiföretag i hela Europa likt E.ON i Tyskland, Engie Home Services i Frankrike, Ovo Energy i Storbritannien eller Eni gas e luce i Italien och har just lagt till den stora energioperatören Total Direct Energie i Frankrike till sin partnerportfölj. Sammantaget betjänar de över 80 miljoner hushåll. De olika partnerskapen sträcker sig från att sälja smarta termostater till sina kunder, fjärrövervaka konsumenternas värmesystem till att använda smarta termostater med smidiga tariffer för att balansera nätet och kunna erbjuda ett mervärde.