Electrolux investerar i det svenska startupbolaget Karma, som hjälper restauranger och matbutiker att minska sitt matavfall genom att sälja osåld mat till konsumenter.
Tillskottet ingår i en bredare investeringsrunda på 12 miljoner USD tillsammans med andra investerare. Electrolux och Karma inleder samtidigt ett strategiskt partnerskap för att utforska gemensamma lösningar för att minska matsvinn.
Det nya partnerskapet med Karma kommer utforska nya innovativa lösningar för framtidens mat och hjälpa till att öka arbetet för att motverka matsvinn. Partnerskapet kommer att kombinera Electrolux expertis inom vitvaror och livsmedelskonservering med Karmas digitala plattform och expertis av delningsekonomin.
”Vi är fast beslutna om att driva utvecklingen i positiv riktning och vi vet att det bästa sättet att göra det är genom att samarbeta med andra som delar vår ambition. Electrolux utforskar kontinuerligt lösningar som främjar ett bättre och mer hållbart sätt att leva och vi är glada över att stötta Karma”, säger Jonas Samuelson, VD och koncernchef på Electrolux.
Att minska matsvinn är ett viktigt mål inom Electrolux hållbarhetsarbete som syftar till att inspirera till bättre livsmedelskonsumtion bland konsumenter och yrkesverksamma inom professionella kök. För mer information om Electrolux hållbarhetsarbete: https://www.electroluxgroup.com/en/category/sustainability/
”Matsvinn är ett globalt problem och som en global ledare inom vitvaror jobbar Electrolux nära Karma för att minska matsvinnet. Vi är imponerade över Karmas innovativa digitala affärsmodell eftersom den gynnar både den som säljer och köper livsmedel men framför allt miljön”, säger Marty Carroll, Digital Marknadschef på Electrolux.
Den investeringsrunda på 12 miljoner USD som tillkännages idag leds av investmentsbolaget Kinnevik. Där ingår även det amerikanska riskkapitalbolaget Bessemer och andra befintliga investerare i Karma som det globala riskkapitalbolaget e.ventures.