Hem NYHETER E-handelspecialist har förberett sig i månader för en helt galen Black Friday

E-handelspecialist har förberett sig i månader för en helt galen Black Friday

Publicerat av: Redaktionen

Har 40 personer i tjänst i ”war room”.

E-handelspecialist har förberett sig i månader för en helt galen Black Friday 3Årets Black Friday-försäljning den sista fredagen i november beräknas slå alla rekord på grund av coronasituationen. E-handelsspecialisten Bizzkit som står bakom flera stora webbutiker i Sverige och Danmark har förberett sig i månader inför 2020 års största försäljningsdag med nedsatta priser där allt kan hända.

40 personer i tjänst från torsdag till söndag. Noggrann genomgång av alla Black Friday-kunder. Och detaljsimuleringar av webbutiker och köpmönster för att vara helt redo när dagen är här.

Den danska e-handelsspecialisten Bizzkit som är marknadsledande i Danmark och levererar lösningar åt en rad svenska varumärken har i månader förberett sig inför årets Black Friday som företaget räknar med kommer att slå alla rekord. Även i Sverige.

“Black Friday kommer att bli något helt extraordinärt i år. Vi förväntar oss en genomsnittlig tillväxt på 100 procent på onlineförsäljningen jämfört med 2019 hos våra kunder, och vi förväntar oss ett massivt tryck på våra webbutiker från torsdagen den 26 november”, säger Patrick Swedén, Bizzkits Country Manager i Sverige.

Coronan boostar onlineförsäljningen

På Bizzkit har man därför hela hösten förberett sig inför Black Friday och dagarna runt omkring som också kallas Black Week och Cyber Monday.
“Den ökade onlineförsäljningen är en trend som i år intensifieras av det faktum att konsumenterna på grund av coronasituationen reser mindre och går ut och äter mer sällan. Men konsumenterna har fortfarande pengar i fickan och vill spendera dem, så vi förväntar oss att konsumenterna shoppar extra mycket från soffan i år, säger Patrick Swedén.

Helt konkret har Bizzkits utvecklare och projektledare granskat varje enskild Black Friday och bland annat utfört simuleringar av de enskilda webbutikerna. Detta görs genom att man under natten då aktiviteten på de individuella webbplatserna är begränsad testbombarderar sajterna med virtuella besökare för att testa systemets förmåga att hantera en enorm mängd trafik på kort tid.

En noggrant planerad fredag

Och under själva Black Friday-helgen kommer Bizzkit att ha 40 medarbetare på plats från torsdag kväll kl. 18 då försäljningen sätter igång på allvar. De sista går hem klockan tre på natten och så kommer ny personal in klockan sex på fredagsmorgonen.

Allt sker i Bizzkits så kallade war room på huvudkontoret i Odense i Danmark – en kommandocentral där Bizzkit kan övervaka och analysera sina handelsplattformar ute hos kunderna.

“Vi är på plats hela dagen, 24 timmar om dygnet, ja faktiskt hela veckan. Även om vi är väl förberedda finns det ingen garanti för att det inte kan ske oförutsedda saker på Black Friday. Paketleverantörerna kan få problem, betalningssystemen kan krascha och de finansiella systemen kan utsättas för hård press. Och även om det inte är direkt relaterat till Bizzkit-plattformen kan vi ofta hjälpa till att hitta en utväg så att kunderna kan få ut så mycket som möjligt av årets största köpdag” säger Patrick Swedén.

I Sverige används Bizzkits prisbelönta lösningar av kunder som Fristads Kansas Group, Zizzi och Fazer Food & Co.

 

Relaterade Artiklar