I Sverige beräknas nästan 80% av alla konsumenter lämna en varukorg på en e-handel om det inte finns flera olika leveransalternativ.
För svenska e-handlare blir det här en mardröm.
– Vi har därför integrerat KSA som står för Klarna shipping assistant. Våra handlare kan nu, tack vare smidig automation, aktivera Klarnas KSA i sin e-handel. Denna lösning förväntas öka konverteringen för mer än väldigt många svenska e-handlare.
I takt med att den svenska e-handeln växer så har valfriheten fått en viktig roll hos konsumenter inom segmentet B2B och B2C. Konverteringsgraden kan i många fall öka upp till 20% bara genom att erbjuda fler transportföretag.
– Nu när fler butiker stänger så växer automatiskt e-handeln. Fria frakter har blivit vardagsmat för många. Tittar man på undersökningar som gjorts så är det hela 90% av konsumenterna som kan tänka sig handla mer online om de får fri frakt.
I Klarnas nya satsning ”leveransväljaren” så finns det möjligt att addera till företag som exempelvis Postnord, DHL, Instabox, Budbee, Airmee och Bring. Starweb, som är en stolt partner till Klarna, har under 2022 aktiverat lösningen.