Nytt omsättningsrekord för e-handeln i Sverige, stark tillväxt för både varor och tjänster på nätet och både nya branscher och betalmetoder som dyker upp, visar DIBS årliga rapport Svensk E-handel.
Rapporten ger en detaljerad bild av den totala e-handeln i Sverige och dess utveckling, en bransch som har fortsatt mycket stor potential.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden varje år genom att intervjua 2 000 svenskar och använda data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige. För elfte året i rad publicerar nu DIBS uppgifterna i den 52-sidiga rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av den totala e-handeln och dess utveckling i Sverige liksom en jämförelse mellan de fyra nordiska länderna.
På fyra år har e-handelns omsättning i Sverige ökat med hela 33 miljarder kronor, från drygt 75 miljarder kronor till nästan 110 miljarder i år. E-handeln står dock fortfarande för en liten del av den totala handeln i Sverige, men har ökat från tre till åtta procent av detaljhandeln mellan 2007 och 2016 enligt Handelns utredningsgrupp. Prognoser visar att e-handeln kan komma att stå för en dryg tredjedel av detaljhandelns försäljning inom tio år och även att all tillväxt för sällanköpsvaror kommer ske på nätet från 2017.
E-handeln är en allt mer naturlig del av vardagen för människor. Det ska vara enkelt och spara tid, jämfört med för några år sedan då man främst ville spara pengar. Flera branscher digitaliseras också så som parkering och mat sedan tidigare, och relativt nyligen försäkringar och även inom offentlig sektor och vård. Försäkringar som är ny tjänstekategori i årets undersökning är ett bra exempel på en bransch som sparar i administration genom att låta kunderna signera på nätet istället för att skriva på och posta handlingar.
– Trots de senaste årens starka tillväxt för e-handeln så ser vi en fortsatt mycket stor potential. Det är fortfarande en låg andel av allt från livsmedel till andra varor som köps på nätet, och framförallt inom matbranschen som påverkar alla finns en enorm potential. I takt med att konsumenternas krav ökar så blir också utbudet och leverantörerna bättre, med bättre leveransalternativ och extratjänster så som uppbärning och montering. Även erbjudandet blir bättre, som ett mer personaliserat och förfinat utbud genom e-handelns möjligheter att enkelt analysera kundernas beteende och preferenser, säger Daniel Larsson, vd för DIBS.
Huvudpunkterna i rapporten:
- Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2017, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, omsätter totalt 109,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på nio procent jämfört med 2016, eller nio miljarder kronor.
- Den totala nordiska e-handelsmarknaden med alla fyra länder omsätter 2017 totalt omkring 405 miljarder kronor. Sverige är störst följt av Norge hack i häl med drygt 105 miljarder, Denmark med drygt 84 miljarder och Finland sist med drygt 81 miljarder.
- Resor som hade ett mycket starkt år ifjol i Sverige med 51 miljarder kronor i omsättning minskar något till drygt 49 miljarder, men är alltjämt den klart största kategorin. Varor köpta på nätet ökar starkt med drygt fem miljarder kronor, och även köp och betalningar för tjänster på nätet ökar starkt, från 12 till 17 miljarder kronor. Två nya tjänstekategorier har dock adderats i undersökningen i år, försäkringar och välgörenhet.
- Nätbaserade prenumerationstjänster som tv- och musikstreaming har verkligen etablerat sig bland svenskarna. Tjänstetypen har ökat i flera år och det går numera att prenumerera på allt från underhållning och skönhetsprodukter till husdjursmat och dammsugarpåsar.
- Den mobila e-handeln har ökat kraftigt i flera år och för 2017 handlar nu mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, med den klart största ökningen bland de äldre där ökningen har mer än femdubblats.
- De nya betalsätten för mobilen fortsätter framåt. I Sverige har Swish etablerat sig rejält med nästan sex miljoner anslutna användare och kännedomen är nu otroliga 97 procent med än två tredjedelar av svenskarna som använt appen. Efter inititala problem med lansering för e-handel så har Swish redan etablerat sig relativt väl och nästan var tredje svensk nu använder appen som betalsätt vid e-handel.
- Av de andra mobila betalsätten är det små förändringar, förutom Masterpass som ökar kännedomen rejält. PayPal är också fortfarande före Swish − var tionde svensk föredrar Paypal vid betalning på nätet jämfört med sex procent för Swish.
- Handeln i utländska webbutiker fortsätter trenden med en långsam ökning, med en procentenhet i år. I fjol ökade det med två procentenheter. Jämför man med för elva år sedan är skillnaden dock liten då 37 procent handlade i utländska webbutiker.
- De svenska konsumenterna − hur ser demografin ut och vissa e-handelsmönster inom samtliga demografiska grupper.
- Nordisk jämförelse mellan Sverige, Norge och Danmark, förutom marknadernas storlek även en generell jämförelse om e-handeln länderna emellan.
Utöver det datamässiga innehåller rapporten även insikter och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.
Rapporten går att beställa i tryckt version genom att maila elin.moritz@dibs.se. Den kan också laddas ner här: www.dibs.se/svenskehandel