Det småländska klädföretaget Trend House började för sex månader sedan ett gediget SEO-arbete, tanken var att sätta fart på deras webbshop.
I tätt samarbete med konsultföretaget Consid både realiserades och överträffades målbilden och företaget erfar nu en ökning i omsättning med 500% varje månad jämfört med föregående år.
Värnamobaserade Trend House, med klädbutiker i Värnamo, Älmhult, Falkenberg och Växjö, har i tätt samarbete med det snabbväxande IT-företaget Consid genomgått en strategisk transformation för att växa nationellt genom sin webbshop. Consid med expertkompetens inom digitala affärer och digitala lösningar realiserade målbilden genom att analysera och optimera trendhouse.se, vilket kommit att bli en riktig framgångssaga. Webbshopens försäljning och omsättning har ökat raketartat det senaste halvåret och målet att nå nya intäktskanaler har infriats då majoriteten av onlineköpen sker från Stockholm och andra orter man aldrig tidigare nått ut till. Trend House har ökat omsättningen i snitt 500% varje månad i relation till föregående år. Carl Schrewelius, marknadschef på Trend House jublar över succén:
– I maj förra året trevade vi litegrann och omsatte under 50 000 kronor, samma månad i år har vi ökat med över 500%. Att ta hjälp av Consid var initialt en stor investering för ett företag i vår storlek, men vi omsätter nu mer än hela investeringen totalt på bara en månad och har tagit en helt annan position på marknaden. Vi hade inte varit där om vi inte vågat satsa på att öka vår synlighet nationellt och att få fler köpande kunder.
Varje månad analyserar Consid all besökstrafik, besöksbeteenden, försäljning och rankingen för Trend House prioriterade sökord på Google. Detta sammanställs i en anpassad rapport till Trend House med nyckeltal, rankingpositioner och förslag på förbättringar för att optimera webbshoppen och öka försäljningen ytterligare. Parallellt har Consid hjälpt Trend House att annonsera mot specifika målgrupper genom Google Adwords, vilket resulterat i en 200% ökning av relevanta besökare. Patrik Zenno, affärsområdeschef för Consid Interactive berättar om den bakomliggande strategin hos Trend House:
– Med utgångspunkt i att e-handeln fortsätter öka kraftigt i Sverige och att konsumenterna förväntar sig en allt högre servicegrad och relevans i det digitala mötet behöver varje företag idag analysera, mäta och kontinuerligt optimera sina digitala tjänster. Det är direkt avgörande för att vinna marknadsandelar, maximera effekten av digital marknadsföring och i slutändan öka sin affär, det vill säga konvertera/sälja mer. Nyckeln till framgång är kontinuitet, att våga testa och fatta beslut på data, vilket vi hjälpt Trend House med och resultatet har blivit en bättre upplevelse för besökarna och ökad försäljning för företaget, win-win!
Denna positiva utveckling har öppnat upp för nya mål och möjligheter för Trend House. Till hösten öppnar Trend House Man och framtidsvisionen är att finnas över hela Skandinaven. Schrewelius vill dock understryka att mycket fokus fortfarande ligger i de fysiska butikerna:
– Vi prioriterar fortfarande det fysiska mötet. Eftersom över 80% av kunderna på webben är från nya områden har webbshoppen inte påverkat försäljningen i våra butiker negativt, det har snarare fått mervärde. Kunderna kan nu planera sitt köp bättre och vi får köpkraft på två ställen vilket gör att vi kan bredda och fördjupa våra produkter.