PostNord AB, den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar i Norden ingår ett samarbete med CDON för att öka tillgängligheten av 3D-printing i den nordiska marknaden.
I fjol lanserade PostNord, via dotterbolaget PostNord Strålfors, en 3D-portal för företagskunder och B2B-marknaden. 3D-portalen är ett verktyg där du i en krypterad miljö kan arbeta med hela kedjan, från idé till 3D-produktion on demand. Portalen erbjuder en enkel och sömlös beställningsprocess med prisautomatisering för snabba prisuppgifter på 3D-delar. Från och med idag integreras portalen direkt på CDONs marknadsplats och ökar tillgängligheten för företagskunder att få access till 3D-printing.
– 3D-printing kommer att förändra förutsättningarna för hur många industrisegment hanterar leverantörskedjan, från tillverkning till logistik och lager. Vi vill göra 3D-printing mer tillgänglig genom att erbjuda företag möjligheten att nyttja e-handel när de ska komma igång med 3D-produktion. CDON, med sin starka position och erfarenhet som Nordens ledande marknadsplats för e-handel gör dem till en stark samarbetspartner i detta arbete, säger Ylva Ekborn, VD PostNord Strålfors Group.
3D-printing möjliggör en hållbar och effektiv utveckling genom att producera exakt det som behövs, när det behövs och så lokalt som möjligt – vilket minskar behovet av lagerhållning, transporter och överproduktion.
3D-printing kortar ledtiderna från produktion till konsument betydligt genom digitala lager och en distribuerad produktion. Genom 3D-portalen går det att skapa och beställa produkter i en mängd certifierade plaster och metaller och det går att skapa allt från enskilda prototyper till serieproduktion för större industriföretag.
– Vi är mycket glada över att PostNord valt att använda vår marknadsplats till att nå ut online med sin 3D-printing produktion. Vi jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen och med 3D-printing kan våra kunder täcka sitt produktionsbehov enkelt och snabbt utan långa ledtider och dessutom mer hållbart. Vi ser att många av våra kunder, utöver produkter, även efterfrågar tjänster av olika slag. Under året har vi därför utvecklat möjligheter för handlare att enkelt ansluta sig till vår plattform för att nå ut till hela Norden online med sitt tjänsteerbjudande via marknadsplatsen. Vi är starka inom tech och vill driva denna typ av möjligheter, säger David Olhed, CCO på CDON.