Idag lanseras Cityindex som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor avseende 2016.
Kartläggningen visar på en total tillväxt om 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service. Detaljhandeln i stadskärnan, som ofta utmålas som förloraren i kampen om kunderna, ökade med 2,7 procent.
Under hösten 2016 inledde HUI Research arbetet med Cityindex på uppdrag av Agora för att förse marknaden med en objektiv stadskärnemätning som inledningsvis omfattar Stockholm, Göteborg, Malmö och ytterligare 13 städer, men som på sikt ska bli rikstäckande. Definitioner av stad och stadskärna har utarbetats i samarbete med branschorganisationer, fastighetsägare, forskare, detaljister, konsulter och andra branschföreträdare. Cityindex syfte är att beskriva utvecklingen främst inom detaljhandeln, men kartläggningen omfattar även restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiella servicefunktioner inom respektive stadskärna.
– Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett viktigt beslutsunderlag för utvecklingen av Sveriges stadskärnor, säger Wilner Anderson, vd Agora.
Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.
– Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg, konsult HUI Research.