Idag släpper Posten Norge AS, som Bring är en del av, sina resultat för årets första kvartal.
Den nordiska logistikkoncernen levererar en omsättning på 5 637 miljoner norska kronor – en reduktion på sex procent jämfört med samma kvartal förra året.
Bring Sverige levererar starkt och kan visa en kraftigt ökad paketvolym under årets första kvartal.
Trots en generellt sett fallande marknad levererar koncernen ökade paketvolymer. Den nordiska paketvolymen visar en ökning om 0,4 procent – och Bring Sverige står för den största ökningen. Bring Sverige har ökat paketvolymen med hela 44 procent jämfört med Q1 2021.
–Vi levererar ett fantastiskt starkt resultat i en fallande marknad. Att vi har en så pass stor tillväxt trots att marknaden generellt är fallande är anmärkningsvärt. Och då ska man dessutom komma ihåg att det kvartal vi jämför med, Q1 2021, var ett historiskt starkt kvartal, säger Mona Zuko, sälj- och marknadsdirektör inom e-handel och logistik på Bring.
Under första kvartalet har den nordiska koncernen visat på goda ekonomiska resultat – och den starka svenska marknaden är en av drivarna.
– Vi har goda koncernresultat och levererar starkt i Norden, och det verkar som att våra flexibla tjänster och gröna leveranser är uppskattade. I mars visade Sustainable Brand Index att koncernen Posten Norge är det logistikbolag i Norden som får högst poäng (toppar listan i Sustainable Brand Index ranking) över de varumärken konsumenter ser som mest hållbara, säger Mona Zuko.
Nyckeltal för Posten Norge-koncernen Q1 2022
(Q1 2021 inom parentes)
- Omsättning (MNOK): 5 637 (5 999)
- Justerat rörelseresultat (MNOK): 144 (427)
- Soliditet (%): 39 (39,6)
- Avkastning på investerat kapital / ROIC (%): 12,9 (17,4)
- Räntabilitet på eget kapital (efter skatt) (%): 10,2 (20,7)