Tres VD och kommunikationsdirektör vet hur man bygger en kommunikativ organisation som driver affären uppåt.
I februari 2019 tillträdde Haval van Drumpt som VD på mobiloperatören Tre. Mårten Lundberg hade då varit kommunikationschef på bolaget ett drygt halvår.
Styrelsen mål var tydliga: återta tillväxt, öka lönsamhet och hitta positionen på marknaden. Framför Haval stod ett bolag som tappade i omsättning och utmaningar internt med talanger som slutade och ett vikande engagemang. Nu knappt 1,5 år senare står Tre stadigt med en lönsamhet som är högst i branschen och den starkaste tillväxten i bolaget sedan 2016. Bakom framgången står ett engagerande ledarskap och en strategi som gift ihop affärsmål med kommunikationsarbetet.
I våras prisades Haval med den fina titeln Bästa kommunikativa ledarskap 2020 av Sveriges Kommunikatörer, samtidigt blev kommunikationsdirektören Mårten nyligen listad som en av de mest omtalade kommunikationscheferna i somras.
Haval utnämndes också till PR Personality of the Year för att han drivit ”samhällsfrågor som ingen annan” med hög synlighet i media. Omnämningar som har kommit som ett resultat av en hård satsning på kommunikation för att driva Tres affär uppåt.
Det fanns en enorm kraft inom Tre som slumrat in lite när Haval tog över rollen som VD. Redan första veckan gjordes kommunikationschefen till direktör och flyttades in i ledningsgruppen för att visa för alla vikten av kommunikation.
Långsiktigt har kommunikationen både varit centralt för att nå ut och driva kännedom och affär, samt för att skapa en intern strategi och plan framåt för att vinna förtroende från organisationen och visa en väg framåt vad gäller kultur och affärsmål. Tre står nu starkare än någonsin och har gått från vikande försäljning till den starkaste tillväxten sedan 2016.
Q4 2019 var Tre back on top som den lönsammaste mobiloperatören på marknaden. Trots en vår med Covid-19 har Tre växt omsättningen med över 6% samtidigt som konkurrenterna minskar. Huvudförklaringarna är riktigt bra och utmanande erbjudande som tagit emot väl av marknaden, företagsaffären lyfter efter att Tre strukit alla abonnemangsformer utom en. Tillsammans med att lågprisaktören hallon så har Tre lyckats fortsätta växa.
Affärsframgångarna och kommunikationen drar varandra, stimulerar och ger ny energi i företaget för nya framgångar. Tre är tillbaka där de började, som den stora utmanaren på svensk telekom-marknad. Man har med detta lyckats bygga en företagskultur där medarbetare i medarbetarundersökningar ökat sitt betyg från 6.9 till 7.9 och Tre är nu inne i en framgångsbubbla där många viktiga pilar pekar uppåt, inte minst kring tillväxt, lönsamhet och plats i samhällsdebatten. Tre har under det senaste året varit tongivande i debatten kring hur 5G ska byggas ut i Sverige och har haft debattartiklar och diskussionsutbyte med både ansvariga generaldirektörer och ministrar. Det har skapat en stolthet internt, respekt i branschen och bidragit till viktiga steg framåt i Sveriges 5G-utbyggnad.