Martin Smolka är sedan januari, ny VD för Claremont Digital Solutions.
En satsning som syftar till att ytterligare stärka Claremonts helhetserbjudandet inom e-handel. ”För oss är det viktigt att skapa affärsvärde för kunden och inte bara vara en del av implementationen.”
Claremont Digital Solutions startade 2018 och är en del av Claremonts erbjudande inom Marketing & Commerce. Bolaget har fokus på retail-segmentet, men har bred erfarenhet inom en rad olika branscher. Uppdragen sträcker sig från strategi och förstudie till implementation och förvaltning.
– Vi ser det som vår uppgift att förstå hur våra kunders affärer fungerar idag och har det som utgångspunkt i vårt arbete. Genom att förstå vilka strategiska mål kunden har, identifiera ”pains” och definiera hur verksamheten vill jobba kan vi ta fram en lösning som fungerar. På så sätt är det inte bara ett IT-projekt – utan mer ett affärsutvecklingsprojekt, säger Martin.
Claremont Digital Solutions är ett komplement till Claremonts erbjudande inom Marketing & Commerce som hjälper företag att hitta och ta en position på marknaden genom spetskompetens inom alla områden av användarupplevelse, e-handel och digital marknadsföring. Martins team består av affärskonsulter, utvecklare, verksamhetsprojektledare och lösningsarkitekter med lång erfarenhet inom E-handel. Teamets främsta styrka är dess domänkunskap och flexibilitet till olika teknologier.
– Vi är inte låsta till en specifik plattform eller teknologi, samtidigt som vi har gedigen kunskap och samarbete med de plattformar som är ledande på marknaden. Som rådgivare är det viktigt att vi vet hur vi framtids-säkrar kundens e-handel. Det är en mix av kunskap, erfarenhet och att följa med i utvecklingen inom domänen, menar Martin.
Framtidens E-handel
E-handeln förändras snabbt och många av de ”sanningar” som gäller idag kommer inte längre att gälla om ett eller två år. För att vara relevant inför kunder är det viktigt att hålla koll på teknikutvecklingen och trender. Det är betydelsefullt att vara snabbrörlig och flexibelt kunna anpassa både kompetens och erbjudande efter de förändringar som sker på marknaden.
Martin Smolka har varit med och byggt upp Claremont Digital Solutions sedan starten. Han har en gedigen bakgrund inom webb, som bland annat webbansvarig, contentansvarig och webbanalytiker på företag som Bonava, NCC och Postnord.