En ny undersökning från YouGov, på uppdrag av EasyPark, visar att 8 av 10 stockholmare (83 procent) upplever trafik- och infrastrukturproblem i innerstan.
Samtidigt anser varannan (50 procent) att trafikträngsel är det mest påtagliga problemet. En ny konstinstallation, signerad Slobodan Zivic med Jonas Kleerup som kurator, har parkerats på Stockholms gator för att uppmärksamma situationen.
Installationen, som består av övertäckta bilar med texten ’andas’ på båda sidor, har parkerats på platser i centrala Stockholm där trafikträngseln är hög – så som på Hornsgatan, Strandvägen och vid Odenplan. Syftet är att väcka uppmärksamhet kring den rådande trafikmiljön och få ansvariga politiker och beslutsfattare att reagera.
– Det första som slog mig när vi pratade om problemen kring Stockholms trängsel och utsläpp var ordet “andas”. Det kändes direkt som något som kunde fungera väldigt fint i det publika rummet. Min förhoppning är att det kan få folk att stanna upp och tänka efter. Man tar ett djupt andetag och reflekterar över vår påverkan på miljön, säger Slobodan Zivic.
Svårt att påverka trafiksituationen i Stockholm
Nästan en tredjedel av de tillfrågade stockholmarna (32 procent), anser att fler bilar och andra fordon i omlopp är den främsta anledningen till att trafikproblem uppstår i innerstan. Drygt 9 av 10 (95 procent) upplever också att mer måste göras för att förbättra trafiken. Samtidigt svarar nästan 7 av 10 (68 procent) att de inte vet hur de själva skulle kunna vara med och påverka situationen. EasyPark arbetar för att minska trängsel och utsläpp i storstäder, däribland Stockholm. Med konstinstallationen vill man uppmärksamma hur kommuner och näringsliv tillsammans kan bidra till att göra städer mer hållbara, som förbättrar livet för medborgarna.
– Upp till 30 procent av trafiken i storstäder orsakas av letandet efter parkering. Här behövs nya lösningar för att minska den siffran. Vår mission är att tillsammans med både städer och operatörer minska trängsel och utsläpp, bland annat genom att guida bilister till närmsta lediga parkeringsplats, säger Mauritz Börjesson, chef för affärsutveckling på EasyPark.