Skotillverkaren Ecco inleder pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik.
Gå in i en Ecco-butik, mät och analysera allt som har med din fot och gångstil att göra och lämna affären med ett par skor som är helt anpassade för dig. Det är idén med Eccos innovationsprojekt Quant-U som visades upp under Dassault Systèmes 3DExperience-event i Stockholm under gårdagen den 24 maj.
Satsningen kommer från Eccos eget innovationslabb och går ut på att dina fötter analyseras i såväl stående läge som under gång. Den data som samlas in används sedan för att 3D-printa en mellansula i silikon helt baserad på dina egna fötter.
– På det här sättet kan vi anpassa oss efter alla typer av fötter och förebygga många typer av skador, säger Patrizio Carlucci som är chef för Eccos innovationslabb.
I dagsläget har han och hans team tagit fram ett pilotprojekt som står placerat i en av Eccos butiker i Amsterdam, där nyfikna kan prova konceptet.
– Just nu finns tekniken i vår butik i Amsterdam och under juni kommer vi även att introducera den i Kina, säger Patrizio. Än så länge samlar vi in data och kandidater för projektet, men vi kommer att ha hunnit skapa ett par hundra skor med den här tekniken under året. Nästa år siktar vi på att bredda oss och komma upp i ett par tusen skor. Tekniken är ganska enkel att skala upp, men samtidigt måste utrustningen finnas i butikerna och personalen måste utbildas i hur det fungerar.
Väl ute i vanliga Ecco-butiker kommer de specialtillverkade sulorna att initialt ta ett par timmar att tillverka, men den tiden kommer att gå ner allt eftersom tekniken utvecklas.
– Samtidigt är hållbarheten helt fenomenal, så när du slitit ut ett par skor kommer du kunna föra över sulan till nästa sko, säger han. De passar samtidigt de allra flesta skotyper vi tillverkar, förutom högklackat och tunna sandaler då.
Spindeln i nätet är Dassault Systèmes 3DExperience-plattform och dess FashionLab-del.
– Det är ett fantastiskt samarbete och precis sånt vi vill göra, säger Mårten Gustafsson som är ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i Norra Europa. Här utgår vi från upplevelsen och utnyttjar molnet för att det ska gå snabbt att komma in, komma igång och att skapa en innovativ lösning.
Framtiden för modebranschen
Han menar att den här typen av lösningar är framtiden, inte bara för skor utan för modebranschen i stort.
– Det är en viktig del av retailbranschen och det handlar inte om den här typen av lösningar kommer, utan när, det är bara en tidsfråga. Det handlar inte bara om skor, utan om alla sorters kläder som kommer gå åt det här hållet.
Dataanalysen som utförs i samband med skapandet av skon är samtidigt något som framöver kommer att kunna flytta in i själva skon. Då kommer nästa steg i produktutvecklingen.
– Steget efter det här lär bli att du kan lämna över data över hur skon har använts för att det sedan ska gå in i vidareutveckling av produkten. Helt enkelt en upplevelsedriven produktutveckling.
En konceptvideo över hur det fungerar finns på Ecco Innovation Labs Youtubesida