Elgiganten tog hem två utmärkelser vid gårdagens Retail Awards – ”Årets Butikskedja” och ”Årets Omniupplevelse”.
– Dubbla vinster är otroligt hedrande och jag är väldigt glad och stolt över att det är i just de här kategorierna. Den analoga fysiska butiken lever i stark symbios med den digitala världen och vi behöver erbjuda kunderna en lika bra upplevelse oavsett vilken kanal de väljer att möta oss i, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
– Jag är så glad över att vi uppmärksammas på det här sättet. Det är en bekräftelse på att de satsningar vi gjort varit helt rätt och framför allt är det ett erkännande av det fantastiska arbete som alla våra medarbetare gör för oss och kundernavarje dag. Det är medarbetarna som gör skillnaden. Det är deras engagemang och vilja att hela tiden utvecklas och ge kunderna en ännu bättre helhetsupplevelse som ligger till grund för utmärkelserna, säger Niclas Eriksson.
Juryns motivering till utnämningen ”Årets Butik”
På en marknad som präglats av hård konkurrens och där andra aktörer bromsat eller gett upp har Elgiganten haft modet att fortsätta satsa och fått verksamheten att växa och utvecklas samtidigt som man höjt kundnöjdheten och stärkt varumärket.
Genom att investera i fortsatt utveckling för både de fysiska butikerna och e-handelslösningarna har kedjan utvecklat sitt flerkanalserbjudande med bland annat nätköp som kan hämtas i butik inom en timme.
Dessutom har Elgiganten utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. I den allt mer komplexa och digitala världen ökar kundernas behov av service och support och här har kedjan satsat stora resurser på kompetenshöjande insatser för medarbetarna. En jätte satsar på att bli större.
Långsiktiga satsningar ger önskat resultat
Elgigantens långsiktiga fokus på service och kundens upplevelse, oavsett kanal, har gett goda och mätbara resultat. De senaste tre åren har kundnöjdheten ökat över förväntan. Under samma period har Elgiganten förbättrat sin tillgänglighet för kunderna genom en fördubbling av butiksnätet till 163 butiker.
– Tillgänglighet och flexibilitet är viktigt för kunderna och det faktum att de kan nå oss i varuhusen, via vår hemsida eller vårt kundcenter är vårt framgångsrecept. Helheten är mer värd än summan av de enskilda delarna. Det får vi bekräftat i våra försäljningsresultat, men framför allt i olika varumärkesmätningar och i betygen från våra kunder. Det är en mycket stark drivkraft i att utveckla handeln på kundens villkor, säger Niclas Eriksson.
En stor del av satsningarna ligger inom ramen för Elgigantens omnikanal-strategi. Den ligger även till grund för Elgiganten Arninges vinst i kategorin ”Årets Omniupplevelse”.
Juryns motivering ”Årets Omniupplevelse”
Elgiganten har vässat sitt erbjudande i både fysiska butiker och e-handel under de senaste åren och tydligast syns satsningen i kedjans konceptvaruhus i Täby utanför Stockholm. Butiksmiljön sätter en ny standard för hemelektronikhandeln och lockar till upplevelser med mängder av demonstrationspunkter. Digital teknik utnyttjas genomgående, bland annat är alla skyltar och all prismärkning digital vilket effektiviserar driften och låter personalen ägna sig åt kunderna. Dynamiska servicestationer för alla typer av ärenden och digitala skåp för avhämtning underlättar för kunden. Här kommer kunden nära omnikanalvisionen att kunna välja, var, när och hur hen vill handla.
– Omnichannel handlar i min värld inte om system eller tekniska lösningar utan att följa kundens behov och att förfina erbjudandet utifrån det i alla kanaler. Vi var tidigt ute och pratade om det, men det måste också omsättas i praktiken. Varuhuset i Arninge är först ut med vårt nya digitala koncept. Den här vinsten visar att vi är vi ligger långt fram i utvecklingen i jämförelse med andra aktörer från olika branscher och det är jag väldigt stolt över. Det ger ytterligare energi till vår fortsatta satsning, säger Niclas Eriksson.