Moveat skapar matvandringar med smakstopp på olika restauranger utifrån en egenutvecklad app.
Sedan starten 2018 har 150 evenemang genomförts i fler än fyrtio städer som sammanlagt lockat över 50 000 deltagare.
Nu satsar företaget på en internationell expansion med start i Norge genom ett samarbete med Stromma Group.
Det svenska företaget Moveat startades 2018 av Charlotta Ranert som tidigare jobbat med mat- och dryckesevenemang i hela värden. Konceptet bygger på en app, där deltagare köper en biljett, som låter dem uppleva upp till åtta olika restauranger under en dag. Med appen som stöd kan gästerna planera sin egen rutt och se vad respektive ställe serverar. På evenemangen medverkar upp till 400 personer.
Nu satsar Moveat på en internationell expansion med start i Norge 30 april genom ett franschisesamarbete med Stromma Group som är Skandinaviens största upplevelseföretag. Samtidigt pågår samtal mellan Moveat och potentiella samarbetspartners i både England och Schweiz.
– Intresset för Moveat har överträffat alla förväntningar och biljetterna till nya evenemang säljer ofta slut på bara några få dagar. Efter pandemins restriktioner kan vi äntligen ta nästa steg och inleda vår internationella expansion, säger Simon Håkansson som är vd för Moveat. Stromma Group är en perfekt partner då de finns i samtliga skandinaviska länder, Danmark, Finland, Nederländerna och Tyskland samt har mycket lång erfarenhet från upplevelsebranschen.
Moveats utbud består idag av tre olika evenemang där Moveat Original är en folkfest under en fast dag med hundratals deltagare. Genom Moveat Anytime kan man välja att göra en vandring mellan handplockade restauranger precis när som helst. Det tredje konceptet Moveat Limited består av exklusiva events som bara genomförs en enda gång med teman som till exempel takrestauranger, vinbarer eller hantverksöl.