Kiliaro, den svenska sociala bildappen etablerar sig i Turkiet för att nå användartillväxt.
Bolaget ser stor potential på den turkiska marknaden.
Kiliaro är en svensk bildapp som i höstas noterades på börsen. Bolagets mission är att ge alla i världen det enklaste sättet att spara och dela sina livsminnen (bilder och videos). Detta gör man genom ett nytänkande koncept och innovativa funktioner.
Bolaget har sedan ett par månader etablerat en fysisk närvaro i Istanbul. Man har anställt personer med erfarenhet från den lokala marknaden, initierat djupgående dialoger om samarbeten samt börjat bygga en tech-hub som ska agera som en geografiskt central IRL-mötesplats för Kiliaros globalt distribuerade teknikteam.
Med en befolkningsstorlek på 90 miljoner finns det stora möjligheter för Kiliaro att växa antalet användare.
Utöver detta har Turkiet även andra faktorer som gör landet särskilt intressant för tillväxtbolag, så som hög internetpenetration, andel smartphone per invånare och antalet socialmedieanvändare.
”I Turkiet bor det närmare 90 miljoner människor och ungefär samma ansträngningar ger tio gånger större resultat än utfallen vi får här på hemmaplan. Sverige är en bra testmarknad som möjliggör för oss att penetrera större och mer fragmenterade marknader såsom Turkiet. Vi är övertygade om att vi snabbare kommer att nå marknadsacceptans och användartillväxt i Turkiet än vad vi gör i Norden”, säger Kiliaros VD Elie Komo.
I den strategiska planen för att lyckas med etableringen har bolaget rekryterat Burak Basar och Ergin Kincal, båda med mer än 20 års erfarenhet som ledande befattningshavare för internationella bolag på den turkiska marknaden. Burak har tillträtt rollen som Head of Operations och är ytterst ansvarig för att bygga bolagets operativa närvaro i Turkiet medan Ergin tillträder rollen Head of Partner Sales Turkiet.