Nu lanseras Klarnas nya shoppingapp globalt.
Appen erbjuder en helhetslösning för shopping, däribland ett virtuellt engångskort som möjliggör att konsumenter kan shoppa och använda Klarnas betalningsmetoder hos alla e-handlare världen över – oavsett om handlaren är en partner till Klarna eller inte.
Framöver kommer även tredjepartsintegration i appen vara möjlig.
Klarnas nya “all-in-one”-app erbjuder en helhetslösning för shopping och flexibla betalningar. Appens virtuella engångskort gör det även möjligt att använda Klarna för alla onlineköp, oavsett om e-handlaren är en partner till Klarna eller inte. Vidare erbjuder appen ett brett utbud av lösningar och funktioner som bidrar till en smidigare shoppingupplevelse såsom; kurerat innehåll, exklusiva erbjudanden, notiser med prissänkningar, spårning av paket, utgiftsöversikt, månadsbudgetering med mera. Appen har sedan en tid tillbaka testkörts på ett fåtal marknader, däribland Sverige, men lanseras nu på tio nya marknader. I och med uppdateringarna fortsätter Klarnas app, med de mer än 18 miljoner månatliga användare globalt, vara en tillväxtmotor för Klarna-anslutna handlare.
– Genom vår nya app blir Klarna en “end to end”-shoppingservice som uppfyller flera behov, från inspiration till sömlösa efter-köp-upplevelser. Samtidigt har vi möjliggjort transparenta och flexibla betalningar överallt då vi anser att ingen ska behöva betala kreditkortsavgifter eller för höga räntor, säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Klarna.
“All-in-one”-appar – ett växande globalt fenomen
Att shoppa via mobilen är en trend som på senare år vuxit sig allt starkare och in-app-köp har ökat med 30 procent globalt under 2021. Samtidigt som e-handeln gjort shopping mer tillgängligt kan shoppingupplevelsen upplevas som rörig, som en konsekvens av de otaliga shoppingappar som konsumenten förväntas hålla reda på. Som svar på detta har “all-in-one”-appar, med syfte att erbjuda flera olika verktyg och lösningar i en och samma app, vuxit fram som ett globalt fenomen.
– Idag söker människor enkelhet som löser deras specifika behov – på ett och samma ställe, som tillgängliggör en rad funktioner och som optimerar shoppingupplevelsen. Att byta mellan appar är något som konsumenter finner mer och mer frustrerande. Genom lanseringen av Klarnas nya app kan vi hjälpa fler människor att spara tid och pengar och ge dem större kontroll över sin ekonomi, fortsätter Sebastian Siemiatkowski.
En ny undersökning utförd av Dynata och Klarna visar att 71 procent av svenska konsumenter skulle föredra en och samma app för olika shoppingaktiviteter, framför att behöva byta mellan olika appar. Majoriteten av respondenterna uppger även att tidsbesparing (71%) och förenkling av shoppingupplevelsen (61%) är de två viktigaste fördelarna med att bara använda en enda app.
Tredjepartsintegration kommer bli möjlig
Framöver kommer fler funktioner att tillkomma i appen. Detta inkluderar möjligheten att samla lojalitetskort, fler personliga finansiella verktyg, sociala funktioner såsom live-shoppingevent, produktdata med prishistorik, recensioner med mera. Klarna kommer också framöver att möjliggöra tredjepartsintegration, för att kunna tillhandahålla ännu fler lösningar och tjänster.