Idag öppnar nya Tele2 Labb i Täby Centrum, en modulär hybridbutik med egen 5G-basstation där besökare kan se och testa framtidens produkter och tjänster tillsammans med Tele2.
Dessutom lanserar Tele2 ett nytt servicekoncept i den nya butiken. På grund av pandemin är antalet besökare begränsat och en kroppstemperaturmätare finns vid ingången. Det finns även en digital köfunktion och möjlighet att uppleva en digital rundtur i butiken på nätet.
– På Tele2 vill vi driva utvecklingen framåt med smartare produkter och tjänster. Tele2 Labb är byggd modulärt och kommer att förändras löpande utifrån nya produkter och kundbehov. Det blir en plats där vi kan lära oss om framtiden tillsammans med våra kunder. Tills vidare begränsar vi antalet besökare kraftigt, men vi kommer ändå lära oss mycket och därmed stå redo med ännu smartare butikskoncept när pandemin är över, säger Karolina Wittgren, chef för Tele2-butikerna.
Första butiken i Sverige med egen 5G-basstation
Tidigare i år lanserade Tele2 Sveriges första 5G-nät, som nu finns i ett 30-tal orter runt om Sverige. Än idag är Tele2s nätbolag ensamt om att kunna erbjuda 5G på riktigt, med riktiga 5G-hastigheter. För att ge kunder möjlighet att testa framtidens produkter med 5G-uppkoppling har Tele2 Labb, som första butik i Sverige, fått en egen 5G-basstation som kan leverera hastigheter på över 800 Mbit/s.
Som Sveriges första och enda klimatneutrala telekombolag ser Tele2 hållbarhet som en given aspekt i 5G-utbyggnaden och en möjlighet att även lära konsumenter mer om hållbarhet och cirkulärt tänkande. Tele2 Labb erbjuder därför bland annat Sveriges enda cirkulära mobilskal och återlämning av äldre mobiltelefoner.
Framtidens smarta produkter och Tele2s nya servicekoncept
Tele2 Labb bjuder på en inspirerande butiksupplevelse där kunder möts av ett brett sortiment uppdelat i zoner för olika produkt- och serviceområden. Vid öppning har butiken till exempel en maskin som trycker mobilskal med egna bilder, Xiaomis smarta laser- och miniprojektorer, nya 5G-redo Samsung Galaxy Fold2 och Sonys värstinglurar WH-1000mx4. Dessutom kan kunder uppleva Google Nest Hub och ett helt ekosystem av smarta produkter för hemmet.
Då en alltmer uppkopplad och ihopkopplad värld också innebär alltmer avancerad teknik, lanserar Tele2 ett nytt servicekoncept i Tele2 Labb med bland annat expertrådgivning, support, installation och servicepaket. Det gäller allt från att komma igång med sin nya telefon, montering av skärmskydd till säker överföring av innehåll mellan olika enheter. Dessutom är flera av tjänsterna kostnadsfria hos Tele2, medan andra aktörer tar extra betalt.
– Vi vill uppmuntra besökare att labba och fundera kring framtidens produkter och behov tillsammans med oss. Besökare med mindre teknisk erfarenhet kan få hjälp på traven av våra experter, medan teknikfantaster säkert kan lära oss något samtidigt som vi visar dem nya produkter. Butiken blir en öppen hubb där vi snabbt kan testa, omforma och utveckla tillsammans med våra kunder, säger Karolina Wittgren.
Åtgärder under pandemin
Under pandemin kommer Tele2 Labb kraftigt begränsa antalet personer som får vara i butiken samtidigt. Dessutom kommer det finnas en kroppstemperaturmätare vid ingången, handsprit vid ingång och kassor samt möjlighet att redan utanför butiken ställa dig i en digital kö, för att underlätta avståndshållande både i och utanför butiken. Under öppningshelgen och vid behov kommer en vakt säkerställa att besöksantal och avstånd respekteras.