Sedan slutet av 1980-talet har dagligvaruhandeln genomgått en stor omstrukturering.
Den lilla närbutiken har försvunnit medan handeln har koncentrerats till stora butikslador i städernas industriområden. I dag är hälften av Sveriges livsmedelsbutiker borta, men det ska Lifvs ändra på. Genom att kombinera digitalisering med en innovativ byggprocess och smart logistik har Lifvs återinfört lanthandeln – fast på ett helt nytt sätt, berättar Daniel Lundh.
”Lifvs är fullsorterade livsmedelsbutiker. Butikerna inryms i moduler som är effektiva att tillverka och ställa på plats. Alla etableringar sker i kluster med upp till fem butiker i ett område. Varuleveranserna sker till ett klusterlager eller direkt till butiken, sedan har vi en medarbetare som ansvarar för att fylla på varorna i de fem butikerna.”
Som kund laddar du ner Lifvs-appen i din telefon och registrerar dig med BankID. Mobilen blir sedan nyckeln för att komma in i butiken, dygnet runt. När du handlar scannar du varorna och betalar direkt i mobilen.
”På det här sättet kan vi minimera vår kostnadskostym och bygga livsmedelsbutiker där de behövs mest. Eftersom hela kundresan är digitaliserad kan vi också skapa mervärden i form av personliga erbjudanden som kunderna faktiskt utnyttjar – istället för att skicka kuponger som de ändå aldrig använder hem till deras brevlådor.”
Konceptet har mottagits väl på den svenska landsbygden. Den första Lifvs-butiken stod klar i mars 2019, i dag finns 16 butiker från Dalarna till Skåne.
”Vi har sikte på att få upp hundratals butiker inom de närmaste åren. I det första läget fokuserar vi på Sverige där det finns fler platser än så som har ett behov. Närmast fortsätter vi vår snabba etableringstakt vi har året ut, sedan får vi se”, säger Daniel Lundh som inte är främmande för en expansion i de andra länder:
”Vi kommer att etablera oss där behovet är som störst. Folk kommer alltid att behöva handla mat. På de orter vi har etablerat oss har vi ofta blivit en lokal mötesplats. Inom några månader brukar ca 80% av alla hushåll bli handlande kunder.Det tycker jag talar sitt tydliga språk.”