Utvecklingen av Covid-19 har gått snabbt och osannolik att förutse för bara ett par veckor sedan.
Alla har påverkats och effekten har för många branscher varit hård. Intersports VD Marcus Wibergh beskriver att de trots ökning på e-handeln tappat försäljning på grund av det minskade besöksantalet i butik vilket gjort att man tvingats se över organisationen på flera plan.
– Vi vet inte när vi ser ett avslut på det här, det vi vet är att vi gör allt vi kan för att komma ut starkare när det väl är över, säger Marcus Wibergh, VD på Intersport.
Tung utveckling på flera plan
Rådande situation har lett till att butiksbesöken blivit färre med totalt minskad försäljning som följd. Sportkedjan har på grund av de senaste veckornas nedgång beslutat att ta del av regeringens åtgärdspaket om permittering både på servicekontoret, lager och i butik samt säga upp 17 medarbetare på servicekontoret.
– Covid-19:s framfart har slagit hårt mot den fysiska handeln och det får för många förödande konsekvenser. Den här utvecklingen sett till försäljning och de åtgärder vi vidtagit i form av permittering och varsel är verkligen tungt, säger Marcus.
Än starkare koncept för kunden när krisen är över
Företagets VD lägger vid flera tillfällen vikt vid förtvivlan i situationen men är samtidigt beslutsam om företagets strävan att komma tillbaka och finnas där för kunden med ett än starkare koncept när krisen är över.
– Det är verkligen jättetråkigt men när vi ser tillbaka på situationen vill vi kunna stå rakryggade och säga att vi gjorde vad som krävdes. Det är vår ambition för att skapa förutsättningarna för att framåt fortsatt leverera en köpupplevelse i världsklass som den ledande omnikanalen i sportbranschen, avslutar Marcus.