Som ett svar på folkhälsomyndigheternas nya rekommendationer inför Elgiganten idag en ny lösning för kunder att hämta sin hemelektronik.
Efter gårdagens nya riktlinjer från folkhälsomyndigheten uppmanas handeln att begränsa antalet kunder som befinner sig i lokalerna samt erbjuda alternativ till kassaköer. Nu inför Elgiganten nya tilltag. Utöver golvmarkeringar med uppmaning att hålla avstånd i varuhusen lanseras idag en Drive-In lösning.
– Det viktigaste för oss i denna utmanande situation är våra kunder och medarbetares säkerhet och hälsa. När idén om en Drive-In lösning kom var vi snabba med att se över våra rutiner för att kunna erbjuda det som ett alternativ i våra varuhus runt om i landet, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Elgiganten har länge haft en tjänst vid namn boka & hämta. Ungefär hälften av dem som handlar online väljer att använda sig av den här metoden. En stor anledning till det är att man inte måste vänta längre än en timme innan varorna man valt ut finns att plocka upp i det närmsta Elgiganten varuhuset. Som kund kan man välja om man vill betala på plats eller sköta betalningen online. Bestämmer man sig för det senare alternativet kan man från och med idag välja att få produkterna levererade direkt till sin bil på parkeringen.
– När kunderna når den överenskomna parkeringsplatsen kan de själva välja om de vill ha varorna levererade direkt i bagageutrymmet eller genom fönstret. Rådande situation får oss att tänka utanför ramarna vilket leder till nya kreativa lösningar. Vi vet att produkter från vårt sortiment fyller en viktig funktion för de svenska hemmen och därför gör vi det vi kan för att kunna leverera dem på ett tryggt sätt, säger Niclas Eriksson.
Andra kreativa lösningar som implementerats på Elgiganten under den senaste tiden är till exempel digitala möten för kunder som går i kökstankar och donation av processorkraft från samtliga gamingdatorer till forskning för Covid-19.