Minskad ekonomisk tillväxt och räntehöjning till trots så ökade den svenska julhandeln.
För hela december ökade köpen på nätet med 11,7 procent och handeln i fysiska butiker med fyra procent jämfört med ifjol, visar statistik från betalföretaget Nets.
Julhandeln i Sverige slog − som förutspått − nytt rekord. Svenskarna handlade julklappar som aldrig förr både på nätet och i butik. Detta trots att en del gör sina julklappsköp redan under Black Week i november och i en tid av dämpad tillväxt liksom räntehöjning till nollränta.
Handeln i fysiska butiker ökade
Handeln under hela december i svenska fysiska butiker, dvs detaljhandeln, ökade med 4 procent i omsättning jämfört med ifjol. Det genomsnittliga köpet minskade dock något från 373 till 360 kr.
Det var framförallt utanför storstäderna som handeln var god, medan den var något svagare i storstäderna med undantag från Malmö. Siffrorna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker.
– Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln. Det är tydligt att man fortfarande gillar att gå runt i butiker för att handla, kundupplevelsen i fysisk butik slår ju den på nätet alla gånger. Fysiska butiker har också fördelen av att ju närmare jul man kommer så finns det ändå ingen oklarhet kring leverans, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.
Handeln på nätet ökade
Handeln under hela december i svenska webbutiker ökade med 11,7 procent i antal transaktioner.
– En stark tillväxt igen för e-handeln, trots att en stor del av julhandeln på nätet skedde redan under november. Siffrorna för både butikshandeln och e-handeln visar att båda kanalerna är fortsatt viktiga för kunderna. De butikskedjor som satsar på att koppla ihop sin butikshandel och e-handel gör alltså helt rätt, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
E-handeln har varit allmänt het länge och uppvisar rekord på rekord vilket pressar den fysiska handeln. Konsumenter tycker att det är enkelt och bekvämt att handla på nätet, och det är även enklare att göra prisjämförelser och research om sina produkter. Fysiska butiker kan dock ge en betydligt bättre kundupplevelse, att titta på och testa produkterna innan köp. Man slipper även bekymra sig över leveranser. Det kan även bli mer spontanköp när konsumenterna väl är i butikerna.