Årets nätbutik är Sveriges största tävling för e-handeln och avgörs av svenska folket.
Efter nästan 100 000 röster står det klart att vinnaren av huvudtävlingen är nätapoteket Apoea. Ett nytt pris för i år, Årets medvetna nätbutik, går till Didriksons.
Varje år delas utmärkelsen Årets nätbutik ut till de e-handlare som lyckas leverera den bästa köpupplevelsen online. Efter att totalt 97 783 röster inkommit till Prisjakts tävling så står det klart att Apotea är vinnare av huvudtävlingen, vilket gör att de kan titulera sig som mästare för sjätte året i rad.
– Apotea har tagit lika många vinster i Årets nätbutik som Messi tagit guldbollar, skillnaden är bara att nätapoteket lyckats vinna detta pris sex år i rad. Genom sitt outtröttliga engagemang och kundcentrerade synsätt råder det ingen tvekan om att de är värdiga att vinna Årets nätbutik 2019, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.
För varje röst i tävlingen går en krona till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige som listar Sveriges energieffektivaste produkter. Antalet röster avrundas uppåt, vilket ger dem 100 000 kronor. En ny aktör på den svenska e-handelsscenen är veterinärapoteket VetApotek som vinner utmärkelsen Årets nykomling. När det kommer till Årets onlinevaruhus vinner CDON och Bäst kundservice går till GardenStore.
Årets medvetna nätbutik är Didriksons
En ny kategori till års tävling är Årets medvetna nätbutik. Till skillnad mot övriga kategorier så avgörs dock Årets medvetna nätbutik av en jury med expertis inom miljövänlig handel. Juryn består av Nathalie Green på Doconomy, Henrik Pålsson på Lunds universitet, och Alexandra Davidsson på Medveten Konsumtion. Vinnaren i denna tävlingskategori är Didriksons i Borås, en aktör som tillverkar och säljer regn- och funktionsplagg.
– I dagens konkurrensutsatta e-handel är det lätt hänt att stirra sig blind på försäljningssiffrorna. Det är då uppfriskande att se en aktör som Didriksons, som är medvetna om sina egna och branschens brister och som också har en tydlig plan för hur de ska bli bättre än vad de redan är. I och med vinsten av Årets medvetna nätbutik hoppas jag att företaget kan bli en ledstjärna för andra att inspireras av, så att vi blir fler som prioriterar miljön, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.
Juryns motivering – Årets medvetna nätbutik
Årets medvetna nätbutik är just medveten. Företaget arbetar strukturerat på flera fronter för att tillämpa sin hållbarhetsfilosofi och åtaganden i alla led, men är samtidigt ödmjuka inför att det finns mycket mer att göra. Några enkla men avgörande tillämpningar är att förlänga produkternas livslängd genom ‘extend size’, medföljande lagningskit och etiketter med plats för flera barnnamn. Vidare har de påbörjat ett samarbete med flera andra företag för att utveckla verksamheten mot att kontrollera flödet från material och produktion till återbruk och slutligen återvinning. Med sina höga ambitioner avseende kvalitet, design och hållbarhet och ett driv att på riktigt förflytta branschen från linjära till cirkulära affärsmodeller är årets vinnare: Didriksons.