864
De smarta telefonerna påverkar hur vi shoppar, både på nätet och i butik.
Snart kommer betalkort att höra till det förflutna och provhytter ersättas med virtuella möjligheter att prova kläder hemma. Det menar Adobe, som sammanställt sex trender som alla marknadsförare bör ha koll på.
De mobila enheterna har tagit stora delar av världen med storm. Enligt Pew Research Center är surfplattor och smarta telefoner de mest populära enheterna för att shoppa på nätet i dag.
Adobe förutspår att vi står inför en shoppingrevolution, baserat på sex viktiga trender:
- Progressiva webbappar (PWA) ger omedelbar tillfredsställelse. Så kallade progressiva webbappar låter hemsidor uppdateras ”i bakgrunden”, samtidigt som telefonen används till annat. Med den här tekniken kan hemsidor dessutom läsas in blixtsnabbt, vilket öppnar för snabbare transaktioner och färre avbrutna köp. Hittills har detta varit en lyxfunktion som använts av företag som Starbucks och Tinder. Adobe förutspår att progressiva webbappar kommer att bli ”mainstream” år 2020.
- Augmented reality snart en självklar del av shopping i mobilen. AR i mobilen fick sitt stora genomslag med Pokémon GO. Sedan dess har tekniken blivit allt vanligare. IKEA har redan visat hur AR kan användas effektivt, i företagets ’’try before you buy’’-koncept. Även aktörer inom exempelvis kosmetika- och modeindustrin har framgångsrikt börjat använda sig av tekniken.
- Handla med bara ett klick. Amazon hade tidigare patent på köp genom endast ett klick, men i dag kan vem som helst implementera en sådan funktion. När konsumentens betalkortsuppgifter sparas i en digital plånbok slipper denne skriva in betalningsuppgifter på nytt, vilket gör köpprocessen mycket snabbare och smidigare.
- Röstassistenter öppnar för skärmfria upplevelser. Röstassistenter är ännu ett exempel på teknik som kommer att förändra hur konsumenter interagerar med företag. Tekniken finns i allt från lampor till headsets och inom den närmsta framtiden kommer din bil att kunna fråga dig om du vill justera förarsätet eller checka in bagage under tiden du kör till flygplatsen.
- Mobilbetalningar blir det nya betalkortet. I dag tar allt fler företag emot betalningar via appar som Swish och MobilePay. Adobes experter menar att den här betalningsmetoden kommer att bli ännu vanligare de kommande åren.
- Konsumenter har möjlighet att handla genom att klicka på bilder i chattmeddelanden. Så kallad kontextuell shopping är redan möjlig på plattformar som Instagram, där länkar till produkter och e-butiker kan ”läggas in” i bilder. Framöver kommer konsumenter att kunna köpa produkter genom att klicka på en bild som skickats i en chatt. Om exempelvis en vän skickar en bild på ett par sneakers i Messenger, blir det möjligt att köpa dessa utan att först bli omdirigerad till en annan sida.