Reklambladsappen ShopGun har på mindre än ett år nått 250 000 användare i Sverige. Appen lanserades i Sverige så sent som hösten 2016 och tjänsten träffar rätt i ett land där många vill göra smarta val.
Appen har ett enkelt, men framgångsrikt koncept. Användarna kan bläddra fritt mellan olika reklamblad, men även söka efter specifika varor och få veta var dessa finns till bäst pris. Det går även att skriva sin inköpslista direkt i appen, så arbetar den åt dig och låter dig få veta vilka produkterna på listan som går att få till extrapris. Reklambladen uppdateras automatiskt, så användaren alltid har tillgång till aktuella erbjudanden.
— Sverige är överlag en intressant marknad för en plattform som ShopGun. De flesta återförsäljare har unika kataloger för varje butik och konsumenterna är mycket lojala mot enskilda butiker. Det passar bra för vårt koncept där varje butik kan ha unikt innehåll, något vi också har sett i efterfrågan, säger Christian Birch, medgrundare av och VD på ShopGun.
En lösning som den ShopGun erbjuder går hem hos svenskarna. Precis som tjänster som arbetar med att till exempel förenkla processen att hitta en barnvakt underlättar ShopGun privatpersoners vardag.
— Att så många använder ShopGun är ett bra exempel på att svenskar gärna använder teknik för att förenkla saker i sin vardag. Svenskar som grupp är snabba med att upptäcka tekniska framsteg som gör att livet kan flyta på smidigare. Saker ska inte vara mer komplicerade än de måste och det gäller även inköp av dagligvaror, säger Christian Birch.
ShopGun grundades i Danmark år 2009 och finns, utöver i hemlandet, i Sverige, Norge, Polen och Nederländerna. Företaget har ett samarbete med Postnord och arbetar med att digitalisera direktreklam och anpassa dess innehåll efter mottagarens behov och önskemål. Med 2 miljoner nedladdningar i Danmark har de nu nått milstolpen på 250 000 användare i Sverige.