Ur&Penn har tidigare trotsat den så kallade butiksdöden genom att både öka omsättningen och resultatet de senaste två åren.
För att lyckas med sin ökande lönsamhet har just e-handeln varit nyckeln. Nu väljer vi att öka vår e-handelssatsning – och det med en helt ny e-handel på den snabbväxande plattformen Vendre.
“Det finns en tydligt uttalad strategi att e-handeln utgör den viktigaste kanalen utöver de fysiska butikerna. Dessutom att många kunder besöker e-handeln innan de kommer in i butikerna. Vi behöver därför en plattform som tillåter oss att växa och nå fler kunder”, menar Ur&Penns ägare Ayad Al Saffar.
Den tidigare plattformen Magento skapade en ohållbar situation för Ur&Penns tillväxt då den ökande komplexiteten gjorde det svårare och svårare att implementera innovativa lösningar. Istället för en open-source lösning väljer vi nu en standardiserad plattform.
“E-handeln är otroligt viktig för oss då den redan är den klart största intäktskällan av våra över 100 butiker. Men att ha suttit i Magento i flera år och efter för många buggar och driftstörningar har det blivit ohållbart. Det föranledde att vi nu tog beslutet att migrera till en mer trygg standardplattform som är mer snabbjobbad för oss internt” menar Emir Saffar, CTO på Ur&Penn
Med en omsättning på 435 miljoner under 2019 och tydliga mål för att fortsätta sin tillväxt så gjordes det en stor förstudie där man jämförde alla alternativ. Valet föll slutligen på plattformen Vendre. Emir fortsätter:
“Valet blev Vendres plattform för att det fungerar bra ihop med vårt affärssystem Microsoft Dynamics NAV och att vi ser klara fördelar med att jobba tight ihop med en partner varje månad för att nå våra tillväxtmål. Istället för kontakt med en konsultfirma har vi har nu ett dedikerat team som har full kontroll på plattformen, vilket känns mycket tryggt. Dessutom, en standardiserad plattform där vi kan lägga till nya funktioner vartefter. Plattformen tillåter vår höga tillväxttakt helt enkelt.”