Vi handlar allt mer på nätet i Sverige.
Under förra året växte näthandeln med 13 procent, och sedan pandemin startade har inköp via webben exploderat.
I en serie artiklar och filmer tittar Swedac i samarbete med Marknadskontrollrådet närmare på utmaningar och möjligheter med nya handelsmönster.
Under det senaste halvåret har Swedac publicerat teman om viktiga samhällstrender, och hur de påverkar allas vår vardag. Nu har turen kommit till handel. Vi svenskar handlar allt mer via nätet, och under corona-pandemin har den utvecklingen accelererat. Inte minst äldre gör allt fler inköp online.
Både utmaningar och möjligheter belyses i temat. Materialet består av videomaterial, längre artiklar och personporträtt, bland annat av utredare Viktoria Lindberg Martinell och Robin Lundgren som arbetar på Swedac och också är samordnare för Marknadskontrollrådet.
Materialet fungerar som konsumentupplysning
Viktoria Lindberg Martinell lyfter fram att materialet ska vara givande för den som vill få en överblick över viktiga framtidsfrågor för handel. Hon pekar också på att temat har en funktion som konsumentupplysning.
– Näthandel är ett av de viktigaste områden som vi inom Marknadskontrollrådet arbetar med just nu. Vi kan gemensamt göra insatser för att stärka konsumentens kunskap om vilka villkor som gäller för den som handlar på nätet, säger hon.
Alla de myndigheter som samlas i Marknadskontrollrådet har erfarenhet av att konsumenter är omedvetna om att konsumentskyddet är lägre för den som handlar från webbshoppar utanför EU.
– Du som privatperson blir importör när du exempelvis handlar från stora handels-siter som endast förmedlar varor från andra företag utanför EU. Då handlar man direkt från det företaget som säljer varan och inte siten. När ett inköp levereras som planerat och varan visar sig vara ok så är det inte ett problem. Men det finns flera undersökningar som visar att exempelvis elprodukter har brister som gör dem farliga, säger Viktoria Lindberg Martinell.