foodora fortsätter satsningen på q-handel.
Ambitionen är att bredda affären i hela Sverige.
Som ett led i satsningen inleder foodora ett samarbete kaffekedjan Espresso House där 31 butiker öppnas i foodoras digitala miljö.
Kaffebönor och kaffekapslar kommer vara mindre än en timme bort från svenskarna.
foodora bryter ny mark, och speciellt bland matbutikerna, där få vill trängas samtidigt som leveranstiderna för e-handel av mat växt sig orimligt långa.
Genom att foodora har breddat sin marknad gynnas den traditionella e-handeln och ger den en skjuts framåt.
– Vi är pionjärer inom q-handel och fortsätter driva utvecklingen framåt i snabb takt. Efterfrågan på att få hem i stort sett vad som helst på kort tid ökar för varje dag. Jag är mycket glad över att Espresso House väljer oss som butikspartners inom q-handeln. Tillsammans kommer vi att skapa ett nytt kundbeteende på den svenska marknaden, säger Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.
– Som nordens ledande fikadestination är det viktigt att vi vågar testa nya saker. Vårt mål är att erbjuda den bästa fikaupplevelsen och förutom bra produkter behöver vår service hålla toppklass. Med foodora breddar vi oss och gör det enklare för människor som vill klicka hem vårt utbud, säger Robin Wilhelmsson, Pressansvarig Espresso House Group
Butikerna finns just nu i Göteborg, Malmö, Visby, Stockholm och Halmstad. Inom kort kommer butikerna finnas i varenda stad som foodora etablerat sig med egna bud, dvs i 30 städer runt om i Sverige.
Sverige har i flera år legat i toppen av listan över länders kaffekonsumtion. Det kan nästintill påstås att kaffe är Sveriges nationaldryck. Fikakulturen i vårt avlånga land är stark och vi svenskar dricker kaffe morgon som kväll. Förutom kaffebönor, kommer Espresso House sälja i sina digitala butiker bland annat fika till många, dvs paket med kaffe och tillbehör som passar större sällskap.